06/05/20

איך לשמור על שיני ילדים

שיני ילדים

1.איך נוצרים חורים בשיניים? (חורים=עששת)

העששת היא בין המחלות הנפוצות ביותר בעולם. היא נגרמת עקב שילוב של גורמי סיכון רבים שהעיקריים בהם הם החיידקים הנמצאים בפה שלנו, האוכל שאנו אוכלים וההגיינה שלנו.

2. איך נצחצח נכון את שיני הילדים?

קודם כל – יש לצחצח שיניים מהרגע הראשון בו הן מגיחות לחלל הפה. ניתן לצחצח את השיניים הבוקעות בגאזה רכה או חיתול בד.
יש לצחצח באופן סדיר פעמיים ביום – בבוקר ובערב ורצוי לא לאכול לאחר הצחצוח בערב.
יש לשלב משחת שיניים המתאימה לגיל הילד בייעוץ עם רופא השיניים. יש לצחצח באופן שיטתי את כל שיני הילד בצידם החיצוני, הפנימי והעליון.

3. הילד שני אינו מוכן בשום פנים ואופן לצחצח שיניים – מה עושים?

צחצוח השיניים הוא נדבך חשוב מאוד בבריאות הילד, עם השלכות רחוקות על מצב השיניים שלו כמבוגר. קודם כל השכנוע צריך להיות עצמי (הורי)– אני אצחצח לילד שלי את השיניים כיוון שאני רוצה בטובתו, בדיוק כמו שאחזיק לילד שלי את היד בזמן שאעבור איתו את הכביש..
רצוי להשכיב את הילד על משטח ישר (משטח ההחתלה לדוגמא) ואז השיניים יראו בצורה מיטבית. ניתן לתת לילד מברשת נוספת להסחת דעתו וכו'. בכל מקרה יש עוד הרבה דוגמאות שניתן להדגים בזמן בדיקת הילד במרפאה.

4. מתי יש להגיע לרופא שיניים לילדים בפעם הראשונה?

רצוי להגיע לבדיקה ראשונית בסביבות גיל שנה, או קודם לכך במידה ויש חשש מבעיות. בבדיקה הראשונית תבוצע הדרכה מפורטת של צחצוח להורים, בדיקת גורמי סיכון, יצירת קשר ראשוני עם הילד ובדיקת השיניים הקיימות בפה והמלצות להמשך. רופא השיניים מומחה לילדים יודע איך לתקשר עם ילדים ולהגיע למצב של רגיעה ושיתוף פעולה.

5. באיזה תדירות יש לבקר אצל רופא השיניים?

תדירות הביקורים תלויה בגורמים רבים ומשתנה בין ילד לילד לפי רמת הסיכון שלו. רופא השיניים אמור לזהות ולתעד את רמת סיכון הילד ולהזמינו לביקורות בהתאם.

6. מדוע בכלל כדאי לטפל בשיניים הנשירות? הן לא יישארו הרבה שנים בפה?

השיניים הנשירות (בשמן העממי – שיני חלב) אמורות לשרת את הילד לחיתוך ולעיסת המזון, למראה אסטטי של הילד ולהיגוי נכון. חלק מהשיניים הנשירות נשארות בפה עד גילאי 12 ואפילו יותר. בנוסף השיניים הנשירות שומרות מקום לשיניים הקבועות. במצבים בהם נאלצים לעקור שינים נשירות, לפעמים יש צורך בהכנסת מכשור שישמור על מרווח השן הנשירה, כדי לתת מקום לשן הקבועה.
השיניים הנשירות יכולות לכאוב מאוד ולגרום לכאבים, לזיהומים ואף לאשפוז. בין השאר. אי טיפול בשיניים נשירות יכול לפגוע גם בשיניים הקבועות.

7. איך ניתן לטפל בילד קטן מאוד?

לפעמים גישה נכונה עושה את כל ההבדל.. בילדים קטנים מאוד ניתן להשתמש במגוון אופציות (סדציה נשאפת, סדציה הכרתית ובהרדמה כללית).

8. האם מוקדי עששת יכולים לא להתקדם?

מוקדי עששת יכולים להעצר במידה ונעשה שינוי דרמטי בגורמי הסיכון – צחצוח סדיר ויעיל, אכילה מסודרת ונכונה יותר ופיקוח רפואי טוב. בהרבה מקרים יכולה להיות עצירה ואז הדרדרות נוספת במצב.

9. מה ההבדל בין רופא שיניים כללי לרופא שיניים מומחה לילדים ונוער?

רופא שיניים כללי למד שש שנים באוניברסיטה ומכיר את כל התחומים השונים ברפואת שיניים באופן בסיסי.
רופא שיניים מומחה לילדים לומד עוד כארבע שנים באוניברסיטה את כל האספקטים של טיפול בילדים. רופא השיניים המומחה נחשף למקרים קשים ומורכבים יותר ועובר הכשרות ייעודיות לילדים.

10. מה עדיף- לעשות לילד טיפול בסדציה (טשטוש) או בהרדמה כללית?

לאחר בדיקה אצל רופא שיניים מומחה לילדים והבנת שיתוף הפעולה של הילד ניתן לרוב לדעת מה צורת הטיפול העדיפה. הרופא ייקח בחשבון את גיל הילד, רמת הסיכון, כמות ומורכבות הטיפולים, רמת שיתוף הפעולה של הילד וכו'.

11. האם הרדמה כללית לילדים בטוחה?

במידה והוחלט על הרדמה כללית , זהו מוצא אחרון ולא פתרון לכל טיפול קטן. בכל מקרה הילד עובר הערכה קלינית על ידי מרדים שמנוסה בהרדמות ילדים. ההרדמות בשנים האחרונות הופכות לבטוחות יותר יותר , עם סיכונים יחסית קטנים.

12. נניח וטיפלנו בכל הפה בהרדמה כללית. מה הלאה?

יש להמשיך ולבצע ביקורות סדירות כדי למנוע היווצרות מוקדי עששת חדשים.

ד"ר אבידור רויזמן
מומחה לרפואת ילדים