15/07/22

בעיות במפרק הלסת TMJ

בעיות במפרק הלסת TMJ

מפרק הלסת (TemporoMandibular Joint, ובראשי תיבות TMJ) אחראי על ביצוע שלל פעולות ובהן אכילה, דיבור, פיהוק וצחוק. בהתאם בעיות במפרק הלסת TMJ עלולות לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים – וחשוב לטפל בהן באופן מידי ומקצועי. בעמוד זה תמצאו מידע על ההפרעות האפשריות לפעולת המפרק והפתרונות הקיימים.

מדוע נוצרות בעיות במפרק הלסת?

ה-TMJ מחבר את הבסיס של הגולגולת ללסת התחתונה. זהו מפרק כפול, שמאל וימין, שעובד באופן מתואם. בשני הצדדים יש דיסק סחוסי שבולם זעזועים ורצועות שמייצרות תנועה מסונכרנת ובזכותה לעיסה, דיבור ושאר פעולות יומיומיות. מקור אחד לבעיות ב-TMJ הוא דלקת במפרק, עוד מקור אפשרי הוא שינויים ניווניים וגם פגיעה בשרירי הלעיסה עלולה להוביל להפרעה במפרק הלסת.

התוצאה של בעיה במפרק זה עלולה להיות כאב (ובפרט כשלועסים), קושי בפתיחת הפה, מגבלות על תנועת הלסתות, טנטון, קליקים ועוד.

אבחון בעיות ב-TMJ

בעיה ב-TMJ – מצב שהמונח המקצועי המתאר אותו הוא TMD, ראשי תיבות של TemporoMandibular Disorder – היא אירוע שכיח. על-פי הערכות שונות, בין 5% ל-10% מהאנשים סובלים מהתופעה ברמת חומרה כזו או אחרת (נשים, אגב, יותר מגברים).

השלב הראשון בדרך לפתרון הוא אבחון מדויק של שורשי ההפרעה. הבסיס הוא צילום רנטגן, ובמידת הצורך יבוצע גם CT של עצמות המפרק או MRI של המפרק ו/או מיפוי עצמות ע"מ  לבחון את מצב המפרק והדיסקים. לניסיון של מומחה הפה והלסת שמקבל לידיו את ממצאי הבדיקות יש גם כן תפקיד חשוב באבחון. בפרט נדרשות תשובות לשאלות כמו האם זוהי בעיה זמנית, האם מדובר בבעיה תורשתית, האם היא נובעת משריר או מפרק, ועוד.

טיפול שמרני

בעיות קלות במפרק הלסת ניתן לפתור באמצעות טיפול שמרני. האופציות הן תרופות להקלה על הכאב (עד שהבעיה תיפתר מעצמה, אם היא זמנית), פיזיותרפיה ספציפית ל-TMJ (לשיפור התנועתיות של המפרק וליצירת הרגלי לעיסה נכונים שלא שוחקים את ה-TMJ), סד לילה (אם מקור הבעיה הוא חקירת שיניים, וכתוצאה מכך עומס רב מדי על שרירי הלעיסה, הסד יפריד בין הלסתות ויפחית את הלחץ) וטיפול בסגר השיניים (שינוי המנשך ימנע עומס יתר) ואפילו הזרקת בוטוקס במידה והבעיה נובעת מאימוץ של שרירי המפרק.

ארתרוסקופיה

ארתרוסקופיה היא מענה יעיל למצבים שבהם מפרק הלסת סובל מבעיה בשל נעילת לסתות. הארתרוסוקפיה הינה הליך שמוגדר כ"זעיר-פולשני" וניתן לבצע אותה גם תחת טשטוש עמוק (או בהרדמה כללית, לבחירת המטופל או המטופלת). הפעולה נמשכת בין חצי שעה ל-45 דקות, וכוללת החדרת שתי מחטים אל ה-TMJ. מחט אחת מספקת צילום אנדוסקופי של החלל של המפרק, והמחט השנייה מאפשרת למומחה פה ולסת לבצע פעולות שונות ב-TMJ על-מנת למנוע את נעילת הלסתות. בפרט תתבצע מתיחה של רצועות שהתרופפו ולא מחזיקות את המבנים השונים של המפרק. פעולה נוספת היא הזזת הדיסק הסחוסי אם הוא יצא מהמקום המדויק שלו. במרבית המקרים אין צורך באשפוז אחרי ארתרוסקופיה, והשיפור בתפקוד המפרק יהיה מידי.

שטיפת מפרק

במקרים שבהם ה-TMD הוא תוצר של מחלה ניוונית, הפתרון המומלץ הוא שטיפת מפרק. גם טיפול זה מבוסס על החדרה של שתי מחטים אל חלל ה-TMJ. מחט אחת משמשת להכנסת מים פיזיולוגיים אל האזור. המים שוטפים את תוצרי הדלקת ובכך מנקים את המפרק. המחט השנייה מוציאה את המים מהגוף. שטיפת מפרק מתבצעת תחת הרדמה מקומית או טשטוש, וניתן לשלב בה גם הזרקת תרופה אנטי דלקתית לזירוז החלמת ה-TMJ.

לקביעת תור התקשרו 03-5497368 או השאירו פרטים בטופס צור קשר

 

**לתשומת לבכם, לא קיימים הסדרים עם קופות החולים.

 

בעיות במפרק הלסת TMJ