10/09/20

האם מומלץ לעקור שן בינה?

שיני בינה הן שיניים טוחנות אחוריות הבוקעות בגיל מבוגר יחסית בדר"כ בין גילאי 15-20. המיקום שלהן, עלול לגרום למגוון רחב של בעיות. בעבר הנטייה הייתה לעקור אותן בכל מצב שהבקיעה שלהן הייתה לקויה. בעשורים האחרונים ישנן גם הנחיות אחרות של גופי בריאות, הן בארה"ב והן בבריטניה ובפרט ביצוע העקירה רק אם כבר נוצרו מצוקות. מצד שני, ככל שמקדימים לטפל בבעיה כך קל יותר לפתור אותה. לכן, הדרך הטובה ביותר היא להגיע לכירורג פה ולסת מומחה ומנוסה על מנת לקבל ממנו המלצות ספציפיות עבורכם על בסיס אבחון מקצועי.

מדוע שיני בינה בעייתיות?

השאלה האם לעקור שיני בינה עולה בדרך כלל בגלל שאותן שיניים גורמות למצוקות שונות. למעשה מדובר בשיניים מועדות לפורענות. במקרים רבים עקב חוסר מקום בלסת השיניים נשארות כלואות בין אם ברקמות הרכות של החניכיים, או בתוך עצם הלסת (וישנם גם מצבים שבהם חלק משן הבינה כלוא בעצם וחלק נוסף ברקמה הרכה).
כתוצאה מכך קשה עד בלתי אפשרי לצחצח את שיני הבינה ובחלק מהמקרים גם את השן הטוחנת השנייה הצפיפות גם גורמת ללחץ על השיניים הסמוכות ולשיני במיקום שלהן. שיני הבינה למעשה דוחפות את השיניים קדימה ולוחצות עליהם.
שיני הבינה עלולות גם להתאפיין גם במנח לא ישר, הן צומחות הצידה ולא כלפי מעלה.
תופעה בעייתית נוספת, היא היווצרות כיסים שבהם מצטברות שאריות של מזון וחיידקים.

כל התופעות הנ"ל עלולות להוביל לזיהומים ולדלקות חניכיים, והדלקות עלולות להתפתח לכדי מחלת חניכיים – מחלה חמורה שגורמת בלא מעט מקרים לאובדן שיניים.
סיבה נוספת שבגללה כדאי לבצע עקירת שן בינה במקרים רבים היא הכאבים שנגרמים בגלל הבקיעה הבעייתית והכליאה של השן. בהקשר זה כדאי לדעת שכשהחניכיים הופכות נפוחות, גם בלוטות לימפה בצוואר עלולות להתנפח – תופעה שמגבירה את הכאב.

איך תדעו האם ומתי יש לעקור שן בינה?

כאמור אין תשובה חד-משמעית לשאלה האם לעקור שן בינה. השיקולים בעד הם הפגיעה הקשה שנגרמת עקב שיני בינה כלואות, העובדה שההחלמה בעקבות עקירה מהירה יותר ככל שעוברים אותה בגיל צעיר יותר ועוד לפני שמתפתחות מצוקות שונות וגם אחוזי ההצלחה הגבוהים מאוד – כשהפעולה הכירורגית מופקדת בידי מומחה לכירורגיה פה ולסת עם ניסיון רב.
השיקול נגד הוא הרצון להימנע מפעולות כירורגיות שאינן חובה. אצלנו במרפאה תעברו אבחון מקיף, שכולל צילומי רנטגן מיוחדים של הפה והלסת, ועל בסיס תמונת המצב והניסיון הרב של הצוות שלנו תוכלו לדעת האם כדאי לבצע עקירה כירורגית או שאפשר גם בלעדיה. אגב, מחקרים שונים גילו שהלסת האנושית הולכת וקטנה ולכן יש לא מעט אנשים שכלל לא צומחות אצלם שיני בינה – וההערכה היא כי האבולוציה תגרום להיעלמותן, כך שהדורות הבאים אולי לא יידרשו כלל לשאלה האם לבצע את העקירה.

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

האם מומלץ לעקור שן בינה?