06/12/19

חשיפת חניכיים – מה זה אומר?

מידת החשיפה של החניכיים בזמן שאנחנו מחייכים משפיעה במידה בלתי מבוטלת על האסתטיות של הפנים. במצבים שבהם מוצגת כמות רבה מדי של רקמה זו, התוצאה עלולה להיות הימנעות מחיוכים או הנחת יד על הפה כשצוחקים, ובאופן כללי עוגמת נפש. תופעה זו נקראת חשיפת חניכיים או חיוך חניכי (Gummy Smile), וכדאי לדעת שכיום ישנן דרכים שונות ואפקטיביות מאוד לטפל בבעיה האסתטית.

מהם הגורמים להיווצרות "חיוך חניכי"?

חשיפת חניכיים רבה מדי עלולה להיגרם מהסיבות הבאות:

א. שיניים קצרות

ב. שפה עליונה דקה או קצרה

ג. עלייה מוגזמת של השפה העליונה במהלך חיוך (בגלל הדרך שבה מחוברים השרירים שמפעילים אותה)

ד. מבנה לא מאוזן של הלסת – כשהמימד האנכי ארוך יתר על המידה בהשוואה למימד האופקי, עקב פגם גנטי או הפרעה במהלך הילדות לגדילה התקינה של מרכז הפנים והלסת התחתונה.

ה. מחלת חניכיים

כיצד מתבצע האבחון?

על-מנת לטפל ב-Gummy Smile ולהבטיח את האפשרות לחייך בלי חשש, נדרש אבחון מדויק. השלב הראשון הוא התבוננות בפה בזמן חיוך כדי לאמוד את מידת החשיפה המופרזת של החניכיים. מצב שבו כמות הרקמה המוצגת היא עד 25% מוגדר כקל, כשהכמות היא 25% עד 50% זהו מצב בינוני, ומעבר לכך מדובר על חשיפת חניכיים במצב מתקדם. מצב תקין, אגב, מוגדר כחשיפה של עד 2 מ"מ מרצועת החניכיים בזמן חיוך ובהסתרה מלאה שלהן כשלא מחייכים והשפתיים פשוקות במידה מועטה.

בנוסף, יתבצעו בדיקות חיוניות אחרות על-מנת לזהות את המקור לחשיפה. בהתאם לכל המידע שיתקבל יוחלט על דרך הטיפול המיטבית.

אפשרויות הטיפול בחשיפת יתר של החניכיים

החשיפה המופרזת של רקמת החניכיים היא בעיה אסתטית שפוגעת באיכות החיים, ולכן מומלץ לפתור אותה. בנוסף, היא עשויה להעיד על קיומה של מחלת חניכיים שעלולה לגרום לנזקים משמעותיים כולל אובדן שיניים, כך שכדאי להגיע בהקדם למרפאת מומחים בתחום.

הטיפולים האפשריים בתופעה הם:

  • הסרת רקמות חניכיים סביב השיניים – הליך שנקרא Gingivectomy.
  • הארכת הכותרות בשיניים הרלוונטיות בצירוף הסרת רקמות חניכיים סביבן וכן עצם, ומיקום מחדש של הרקמות הנ"ל.
  • שחרור באמצעים כירורגיים של רצועה בשם פרנולום שמתחת מהשפה העליונה אל החניכיים העליונות. שחרור רצועה זו מקנה לשפה העליונה חופש תנועה רב יותר כך שהיא תוכל לכסות את החניכיים.

טיפול בחשיפת חניכיים במרפאת שוורץ ארד

ריבוי הגורמים להיווצרות חשיפת החניכיים ומגוון הדרכים לטפל בתופעה מחייבים הגעה למומחים אמיתיים בתחום – כאלה שיבצעו את האבחון המדויק ביותר ויקבלו את ההחלטות האופטימליות. המרכז הכירורגי שוורץ ארד הוא אחד המתקדמים לא רק בארץ אלא גם בעולם, הן מבחינת הציוד, הן בהיבט של רמת השירות ובעיקר מבחינת הידע והמיומנות של הרופאים בו – בראשותה של ד"ר דבורה שוורץ ארד, מרצה בכירה ובעלת ניסיון רחב היקף בתחום ובפרט לגבי חשיפת חניכיים.

טיפולים מתאימים: אוגמנטציה

לכתבות נוספות במגזין

אודות הכותבת

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

חשיפת חניכיים – מה זה אומר?