12/12/19

כאב כרוני בלסתות או במפרק הלסת – מה מקורו ואיך מטפלים בו?

כאבים בלסת הם תופעה נפוצה – אחד מכל 20 בני אדם יסבול מהם במהלך חייו, כשנשים חשופות לכך יותר מאשר גברים. אבחון מדויק של מקור הכאב מאפשר לטפל בכך, להעלים את הכאב ולהחזיר לאדם את היכולת לדבר ולאכול בחופשיות.

מהם הגורמים לכאבים במפרק הלסת?

מפרק הלסת (שנקרא גם TMJ) כולל את הלסת התחתונה, שהיא החזקה והגדולה ביותר מבין כל עצמות הפנים, ואת עצם הרקה. בין שתי עצמות אלה ישנו סחוס בצורת דיסק שבולם את הזעזועים וכן ישנן רצועות שבזכותן אפשרית תנועה מסונכרנת בזמן לעיסה או דיבור.

גורמים אפשריים להיווצרות כאב בלסת:

  • שחיקה של הדיסק הסחוסי
  • תזוזה של הדיסק כך שהוא לא נמצא במקום המיועד לו
  • חבלה חיצונית במפרק
  • דלקת במפרק הלסת
  • פגיעה בשרירים שמייצבים את ה-TMJ (עקב עומס יתר, למשל בגלל חריקת שיניים או הידוק לסתות)

אילו סימפטומים נוספים עלולים להיווצר בגלל פגיעה במפרק הלסת?

בנוסף לכאבים בלסת, עלולים המצבים הנ"ל לגרום גם לקושי ממשי בפתיחת הפה או סגירתו, לקשיי לעיסה, לכאבים בתוך האוזן וסביבה, לכאבי ראש כרוניים ולעתים גם לצלילי נקישה כשפותחים את הפה ואוכלים.

האימפקט המצטבר של כל הסימפטומים גורם לפגיעה של ממש באיכות החיים ועל כן כדאי להגיע למרפאת שיניים שמתמחה בטיפול בכאב כרוני בלסתות בהקדם.

כיצד מתבצע האבחון?

על-מנת להבין מהו המקור של הכאב בלסת ובהתאם לבחור טיפול, מתבצע במרבית המקרים צילום רנטגן. כשישנו חשד לבעיה שקשורה לעצמות בדיקת CT עשויה לספק תמונת מצב מפורטת ומדויקת, ובמקרים שבהם נדרש בירור יסודי לגבי הדיסק במפרק אמצעי הדימות המתאים הוא MRI.

בכל מקרה, יש חשיבות רבה גם לניסיון של הרופא שמקבל לידיו את ממצאי הבדיקות ומפיק מהם את המסקנות הנכונות, ולכן חשוב להגיע למקום שיש בו גם ציוד משוכלל וגם מומחים למפרק הלסת.

אילו טיפולים מומלצים לכאבים במפרק הלסת?

דרך אחת לטפל בכאבים היא תרופות מסוגים שונים. בחלק מהמקרים ייעשה שימוש בסד מיוחד שמונע חריקת שיניים ונעילת לסתות במהלך השינה. המלצה נוספת היא להעדיף מזונות רכים ולהימנע מלעיסת מסטיקים.

כאב בלסת שאינו חולף ואף מתגבר יטופל באמצעים כירורגיים. בחלק מהמקרים התיקון המתאים הוא בשיניים, ויש מצבים שבהם נדרשות פעולות כירורגיות במפרק הלסת – ארתרוצנטזיס (שטיפת מפרק) או ארתרוסקופיה שהם הליכים זעיר פולשניים וההתאוששות מהם קלה ומהירה, או ניתוח פתוח.

המומחיות של המרכז הכירורגי שוורץ ארד

במרכז הכירורגי שוורץ ארד תמצאו ציוד מתקדם שמאפשר אבחון מהיר של הגורמים לכאב בלסת, וצוות רופאי שיניים עם ניסיון עשיר בטיפול במפרק הרגיש. המרכז הכירורגי הוקם ע"י ד"ר דבורה שוורץ ארד, מרצה בעלת שם עולמי ורופאה ותיקה, ומצטיין גם ברמת השירות לכל מטופל ומטופלת. השילוב בין הידע הרב למכשור המתקדם מבטיחים טיפול אפקטיבי בכאב ופעולה מיטבית של מפרק הלסת – ובזכותם שיפור משמעותי באיכות החיים.

 

לכתבות נוספות במגזין

אודות הכותבת

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

כאב כרוני בלסתות או במפרק הלסת – מה מקורו ואיך מטפלים בו?