מפרקי לסת TMJ

הפרעות במפרקי הלסת

הפרעות במפרקי הלסת – Temporomandibular Joint (ובראשי תיבות: TMJ) – פוגעות ב-5-10% מהאוכלוסייה, ובנשים יותר מבגברים. מקור ההפרעה הוא המפרק עצמו, למשל כתוצאה מדלקת, ו/או שרירי הלעיסה. הפגיעה עלולה לבוא לידי ביטוי בכאבים (ובפרט בזמן לעיסה), טנטון, קושי לפתוח את הפה, תנועה מוגבלת של הלסתות, נעילת מפרקי הלסת, קליקים ורעשים כשהמפרק פעיל (למשל בזמן דיבור או פיהוק) ועוד. תופעה אפשרית נוספת היא שינויים ניווניים במבנה המפרק.

טיפול ב-TMJ מחייב אבחון מדויק של ההפרעה והגורמים לה, ובחירת דרך טיפול על בסיס תמונת מצב מלאה. בחלק מהמקרים ניתן לבצע טיפולים שמרניים, ולעיתים נדרש הליך כירורגי כגון ארתרוסקופיה או שטיפת מפרק.

 

**לתשומת לבכם, לא קיימים הסדרים עם קופות החולים.

 

    צרו קשר - אנחנו כאן בשבילכם
    מפרקי לסת TMJ

    טיפולים שמרניים

    טיפול שמרני, ללא התערבות כירורגית, מתאים במקרים היחסית קלים של הפרעות במפרק הלסת. האפשרויות העיקריות הן:

    * טיפול תרופתי – להקלה על הכאבים.

    * פיזיותרפיה ייעודית למפרק הלסת – להפחתת רמת כאב, שיפור התנועה של המפרק והדרכת המטופלים כך שיאמצו הרגלי לעיסה שישמרו על ה-TMJ.

    * שימוש בסד לילה – סד לילה מאפשר למנוע חריקת שיניים ועומס יתר על שרירי הלעיסה וכתוצאה מכך פגיעה ב-TMJ. הסד מוחזק ע"י השיניים בלסת העליונה ומפריד בין הלסתות. הדגש החשוב ביותר הוא התאמה מושלמת של הסד למטופל או למטופלת.

    * טיפול בסגר השיניים – במטרה לשנות את המנשך ולנטרל את עומס היתר.

    איש מחכה לטיפול tmj

    שטיפת מפרק

    הפרעות במפרקי הלסת על רקע מחלה ניוונית דלקתית מטופלות על-ידי פעולה שנקראת שטיפת מפרק. לצורך שטיפת ה-TMJ מחדירים שתי מחטים (דקיקות במיוחד) אל חלל מפרקי הלסת. באמצעות מחט אחת מחדירים לאזור מים פיזיולוגיים שמנקים את המפרק מתוצרי הדלקת, ואילו המחט השנייה משמשת להוצאת המים מהגוף. הליך שטיפת מפרק מתבצע בהרדמה מקומית או תחת טשטוש. בחלק מהמקרים לאחר השטיפה מזריקים ל-TMJ תרופה אנטי דלקתית כדי להעצים את האימפקט של הטיפול ולזרז את ההחלמה. בשלב הבא ניתן, וכדאי, לבצע גם טיפולים שמרניים על-מנת למנוע את חזרת ההפרעה והנזקים שהיא גורמת.

    שטיפת מפרק

    ארתרוסקופיה

    ארתרוסקופיה הינה הפתרון המתאים בעיקר במצב שבו הפגיעה במפרק הלסת היא תוצאה של נעילת הלסתות. זהו הליך זעיר-פולשני, שבמהלכו מוחדרות אל מפרקי הלסת שתי מחטים. המחט הראשונה מאפשרת לבצע צילום אנדוסקופי של חלל ה-TMJ. המחט השנייה היא זו שבאמצעותה מומחה לכירורגיית פה ולסת מבצע את כל הפעולות הנדרשות לתיקון המצב. בין השאר ניתן בהליך זה למתוח רצועות שהתרופפו ולכן כבר לא מחזיקות היטב את המבנים של המפרק, להזיז דיסק סחוסי שיצא מהמקום בחזרה לנקודה המדויקת שבה הוא אמור להימצא, ועוד. ארתרוסקופיה מתבצעת תחת טשטוש עמוק או בהרדמה כללית, ואורכת 30-45 דקות. בדרך כלל אין צורך באשפוז אחרי הליך זה, שמוביל לשיפור מידי בתפקוד ה-TMJ.

    ארתרוסקופיה

    בעיות במפרק הלסת: מהם הסימפטומים?

    יכולים להיות מספר סימפטומים החל מאי נוחות קלה ועד כאב קשה וליקוי בתפקוד בדיבור, פיהוק ואכילה. זיהוי מוקדם של הסימפטומים יכול להיות קריטי בקבלת טיפול בזמן ובמניעת סיבוכים נוספים.

    האינדיקציות הנפוצות הן:

    • כאב או רגישות באזור מפרק הלסת אשר עשויים להתפשט לפנים, לצוואר, או לכתפיים. כאב זה עשוי להיות בעת לעיסה, דיבור או בפתיחת הפה לרווחה.
    • מגבלה בתנועה או נעילת לסתות מה שמקשה על פתיחה או סגירה של הפה
    • קליקים, או צלילי חריקה בעת פתיחה או סגירה של הפה אשר עשויים להיות מלווים בכאב או לא.
    • נפיחות בצד הפנים העשויה להשפיע על צד אחד או על שני צדדים

    הרגשה של אחד או יותר מסימפטומים אלה עשויה להצביע על בעיה. חשוב לשים לב לסימנים אלה ולהתייעץ עם מומחה למפרק הלסת (עם תת התמחות בתחום) לצורך אבחנה מדויקת ומתן תכנית טיפול

    אישה מחזיקה את אזור הלסת

    שאלות ותשובות

    מהם מפרקי הלסת?

    מפרקי לסת - שנקראים גם TMJ, ראשי תיבות של המונח TemporoMandibular Joint - מחברים בין בסיס הגולגולת לבין הלסת התחתונה. למעשה מדובר בשני מפרקים, ימין ושמאל, שעובדים תמיד ביחד. כל מפרק כולל דיסק סחוסי שממוקם בין עצם הלסת התחתונה לבין בסיס הגולגולת ותפקידו הוא לבלום זעזועים, וכן רצועות שמאפשרות את התנועה המסונכרנת של מבנים אלה. בזכות מפרק הלסת מתבצעות כל הפעולות השונות עם הפה, כולל דיבור, אכילה, צחוק ופיהוק.

    האם הרגלים מסוימים משפיעים על ה-TMJ?

    כן, הרגלים כמו לעיסת מסטיק, חריקת שיניים והידוק שיניים עלולים לגרום לעומס יתר על שרירי הלעיסה, וכתוצאה מכך לפגיעה במפרק. ברוב המקרים אין לאדם שליטה על חריקת השיניים או הידוקן, ולכן נדרשת התערבות של מומחים בתחום.

    איך מתבצע האבחון כשיש הפרעות במפרק הלסת?

    טיפול מיטבי בהפרעות במפרק הלסת מחייב אבחון מדויק - האם מדובר על בעיית שרירים או מפרקים, בעיה זמנית או תורשתית, ועוד. במרבית המקרים יבוצע צילום רנטגן. CT עשוי לספק מידע רלוונטי לגבי עצמות המפרק, ואילו בדיקת MRI של ה-TMJ מאפשרת לזהות בעיות הקשורות לדיסק המפרקי.

    היכן מפרקי הלסת ממוקמים?

    מפרקי לסת ממוקמים משני צידי הראש והם מחברים את עצם הלסת התחתונה לעצם הרקה של הגולגולת.

    מהו המנגנון הכפול של מפרק הלסת?

    מפרק ייחודי זה הוא אחד המורכבים ביותר בגוף אשר מסוגל לנוע בכיוונים מרובים. למפרק הלסת מנגנון פעולה כפול, אחד הוא מתפקד כציר והשני כתזוזה. יכולת כפולה זו מאפשרת ללסת לנוע בצורה חלקה בתנועה בדיסק קטן כלפי מעלה וכלפי מטה כמו גם בתנועה מצד לצד וקדימה ואחורה. קיים סחוס אשר מבטיח שתנועות אלו יהיו חלקות ומונע מהעצמות להתחכך זו בזו.

    למה הפרעה בתפקודו של מפרק הלסת כ"כ קריטית?

    בהתחשב בתפקידו הקריטי בפעילויות יומיומיות הכרוכות בהבעות פנים, אכילה ותקשורת. כל הפרעה בתפקודו התקין יכולות לנבוע בין אי נוחות קלה לכאב עז וליקוי תפקודי שמשפיעים באופן משמעותי על איכות החיים.

    יש לכם עוד שאלות?

    צרו איתנו קשר

    עוד במרכז

    הרמת רצפת סינוס
    הרמת רצפת סינוס

    כאשר מבצעים השתלות דנטליות (השתלות שיניים) באזור הלסת העליונה, פעמים רבות יש צורך בהרמת רצפת הסינוס על מנת לאפשר בניית עצם והשתלות דנטליות באזור לסת עליונה אחורית.

    לפרטים נוספים
    השתלת עצם – אוגמנטציה
    השתלת עצם – אוגמנטציה

    טיפול השתלת עצם במרפאה שלנו יכול להיות חוויה נוחה וחיובית באם מבוצע במרכז כירורגי שוורץ-ארד.

    לפרטים נוספים
    טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית
    טיפולי שיניים תחת הרדמה כללית

    מרכז כירורגי שוורץ-ארד מאושר ע"י משרד הבריאות לביצוע הרדמה כללית וסדציה תוך ורידית (עמוקה). ניתן לעבור כל טיפול תחת הרדמה כללית, על סמך תוכנית מותאמת אישית ובחדרי טיפול וניתוח משוכללים

    לפרטים נוספים
    נגישות