31/10/19

כל מה שאתם צריכים לדעת לפני השתלת שיניים

חדשנות זה כאן!

רפואת שיניים של המאה ה – 21 שונה מרפואת שיניים המסורתית זהו מקצוע היי-טק. ההשתכללות המשמעותית באמצעים דיגיטליים בכלל וברפואת שיניים בפרט, בכל התחומים החל בצילומים דיגיטליים מופחתי קרינה, דרך תכנון ועד ביצוע כירורגיה, שיקום וכו' . ההשתכללות הרחיבה מאוד את מגוון האפשרויות הטיפוליות שהיו ומעל לכל, הטיפולים הפכו מדוייקים יותר ופחות מעיקים.

אם ניקח לדוגמא לקיחת מטבעים לצורך הכנת כתר או גשר – פעולה שגרתית שלוותה בעבר באי נוחות רבה, כיום מבוצעת על ידי סריקה ללא כל חומרי מטבע המוכנסים לחלל הפה.

תכנון השתלים מבוצע גם הוא באמצעים דיגיטליים: על ידי ביצוע CT ממוקד לאזור הנדרש וניתוח הנתונים והכנת תכנית הטיפול עד לרמת תכנון השתל, מיקומו והכנת (הדפסת) סד-מנחה כירורגי לצורך החדרת השתל או השתלים באופן המדוייק ביותר מבלי לבצע חתכים מיותרים.

אפשרויות ההדמייה הקיימות ברפואת שיניים בכלל בכירורגיה ובשיקום בפרט, מאפשרות השתלה ממוחשבת ומתוכננת מראשו המחזירה למטופל תפקוד תקין, פונטיקה ואסתטיקה מירבית.

באילו מקרים ניתן ליישם את השיטה החדשנית?

"האם אפשר לבצע טיפול ביום אחד ולצאת עם שיניים"? שאלה שחוזרת על עצמה הרבה פעמים בעקבות פרסומים ברשתות המדיה. ואכן כן, זה בהחלט אפשרי בעיקר במרכז הכירורגי שלנו בו אנחנו עובדים עם מערכות ממוחשבות ומודרניות. יחד עם זאת, לא בכל מקרה ניתן לתת פתרון מיידי. השתלה להשלמת מספר שיניים חסרות, קשת שיניים שלמה או אפילו שתי קשתות כלומר "פה מלא" ביום אחד אפשרית רק כשעצם הלסת חזקה ורחבה מספיק. אז ניתן לתכנן מראש את מיקום השתלים, לסרוק את המצב בפה ולהפיק גשר או גשרים מראש (באופן ממוחשב) וביום הטיפול להתאים את השחזור (הגשר) לשתלים.

אולם במקרים בהם יש צורך בניתוחים להשתלת עצם, או כאשר עצם הלסת דלילה, או אינה מספקת מבחינת צורה וכמות, יש לשקול ביצוע השתלת עצם מקדימה (אוגמנטציה). השתלת עצם יכולה להיות ממקור אחר או ממקור עצמי.

כאשר זה המצב, נדרשת באופן טבעי המתנה של מספר חודשים עד אשר העצם החדשה תיקלט ותתחבר באופן ביולוגי לעצם הקיימת ורק אז לבצע שתלים שיתמכו בשיניים החדשות.

החלמה אחרי השתלות שיניים

הפה הוא אזור רגיש מאוד ועל כן באופן טבעי נדרשת תקופת החלמה והסתגלות לאחר השתלות השיניים.

כאב היא תופעה נפוצה בימים הראשונים – בדרך כלל במשך 2-3 ימים עד שבוע. משככי כאבים יעזרו לכם להתגבר עליהם. יש להמנע מפעילות גופנית אינטנסיבית.

בדרך כלל, נדרשת המתנה של כ-3-4 חודשים עד להתחברות השתל לעצם הלסת בעקבות ההליך הכירורגי. אולם לעיתים כאמור ניתן להפיק שחזור מעבר מידי (גשר עם שיניים קבועות). לעיתים יש צורך בהמתנה ממושכת יותר כאשר עצם הלסת אינה "טובה" דייה. בפרק זמן זה נבנים תאים חדשים סביב השתלים כך שמושגת יציבות מושלמת. עד להשלמת התהליך תיתכן אי נוחות קלה בחלל הפה.

אין דרך לדעת מראש בוודאות כמה זמן בדיוק תימשך תקופת ההתאוששות, אבל מומחה מיומן בכירורגיה יבצע את ההשתלה ומומחה בשיקום הפה יבצע את השיקום (שיניים) כך שההחלמה תהיה קצרה ככל האפשר – והתוצאות הטובות ביותר על פי המצב הנתון.

לכתבות נוספות במגזין

אודות הכותבת

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

כל מה שאתם צריכים לדעת לפני השתלת שיניים