09/10/22

ניתוח לסת: שאלות ותשובות

מהו ניתוח לסת בעצם?

ניתוח לסת נקרא גם ניתוח אורתוגנטי. זהו בעצם הליך רפואי המתבצע על עצמות הלסת של המטופל. ניתוח זה משלב טיפולים אורתודונטים (יישור שיניים ולסתות); לצד תיקון של ליקויים בשיניים, בגולגולת ובמבנה של הלסתות. ניתוח זה מאפשר "לייצב" את מבנה הלסת, וגורם לאיזור הסנטר והלסתות להראות יותר טוב, ולהיות יותר פונקציונליים (כדוגמת יכולת סגירה מקסימלית).

מתי נהוג לבצע ניתוח לסת?

כאשר מדובר בניתוח לסת, באחוז גדול מהמקרים, מטופלים יעברו אותו במצבים הלסת העליונה שלהם היא לא מיושרת בקו אחיד עם הלסת התחתונה. בנוסף, הניתוח יהיה רלוונטי גם כן במצב בו השיניים בשתי הלסתות אינן מתואמות בקו ישר; ואין אפשרות לסגור את הפה.

אז, בעיקרון, המטרה העיקרית של ניתוח לסת הוא לעצב ולשפר את המראה של הסנטר והלסת התחתונה. ניתוח זה מתבצע לרוב על מנת לשפר אסימטריה של מבנה הלסת, לתקן עיוותים לא תקינים של העצמות אן עיוותים במפרק ה- TMJ (המפרק האחראי על נעילת הלסתות); לתקן ליקויי דיבור או לעיסה, או תיקון אסתטי של הפנים הנדרש עקב חוסר פרופורציה של הסנטר והלסת בהתאם למבנה הפנים.

כיצד ניתוח לסת יכול לעזור לשפר את מבנה הפנים?

במקרים מסויימים, קיים צורך בתיקון של עיוותים מולדים במבנה הלסתות; או במצבים בהם נגרמה טראומה כלשהי לרקמה. למשל, שברים בעצמות הפנים או ניתוחים להסרת גידולים שפוגעים במבנה הלסת. ניתוח לסת משמש לתיקון של מבנה הלסת. הוא חשוב גם כן לשיקום של הפנים והגולגולת. ניתוח זה מבוצע ברוב המקרים בשל סיבות רפואיות, כמו גם סיבות אסתטיות. ניתוח לסת יכול לעזור לשפר את מבנה הפנים באופן משמעותי מאוד. הוא משנה את הצורה של הפנים, וגורם להן להיראות הרבה יותר סימטריות. יופי חיצוני הוא כמובן בעיניי המתבונן, אבל הוא מתחיל קודם כל בסימטריה נכונה של הפנים. ברגע שהלסת ושאר הפנים מתואמים ופרופורציונליים, זה משפר את מראה הפנים. כמובן, בנוסף לשאר היתרונות שניתוח זה טומן בחובו.

מתי צריך לבצע ניתוח לסת במקום יישור שיניים רגיל?

במקרים בהם מבנה הלסתות לקוי ואין אפשרות לטפל בו בעזרת מיסוך דנטלי (גשר, שינוי המיקום של השיניים); בייחוד בקרב מבוגרים – יהיה צורך בטיפול אורתודונטי המשלב ניתוח (טיפול אורתו-כירורגי). בניתוח זה, ניתן לתקן את המבנה הלקוי בלסת שמהווה את מקור הבעיה. ברוב המקרים, מטופלים שפונים לניתוח של הלסתות (ניתוח אורתוגנטי) פונים בעקבות סיבות שונות. למשל, מראה חיצוני ואסתטיקה, בעיות פונקציונליות כדוגמת לעיסה, נשימה ועוד; וכאבים.

כיצד ניתוח לסת מתבצע?

ניתוח לסת מבוצע תחת הרדמה מקומית או כללית. סוג ההרדמה יהיה תלוי בסוג הפרוצדורה המדויקת שהמטופל צריך לעבור. חשוב מאוד להיוועץ עם רופא שיניים לגבי התרופות שצריך להפסיק ליטול לפני ניתוח לסת. שתיית אלכוהול אסורה כ-48 שעות לפני הניתוח, ויש לשמור על צום מלא של 8 שעות לפחות. הניתוח המדויק שכל מטופל יעבור, תלוי כמובן במטרה של הניתוח. במקרים בהם יש צורך רק בעיצוב של הסנטר, לרוב מדובר בהסרה של חלקי רקמה מעטים ולא יהיה צורך לבצע חתכים רבים. לעומת זאת, במידה והמטופל מבצע את הניתוח לצורך של תיקון עיוותים בלסת, לרוב יהיה צורך בביצוע של מספר חתכים. בהתאם לצורך, המנתח מסיר או משתיל חלקי עצם או רקמה תת-לסתית. לאחר מכן, החתכים נפתרים ונסגרים. במקרים מסויימים יושאר נקז על מנת לנקז שאריות נוזל ודם מהרקמה. משך הניתוח תלוי בפעולה המדויקת הנדרשת, כמובן, ובמורכבות שלה. כל מקרה לגופו. לרוב, ניתוח לסת נמשך כ-1-3 שעות.

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

ניתוח לסת: שאלות ותשובות