מפרקי לסת TMJ

הפרעות במפרקי הלסת

הפרעות במפרקי הלסת – Temporomandibular Joint (ובראשי תיבות: TMJ) – פוגעות ב-5-10% מהאוכלוסייה, ובנשים יותר מבגברים. מקור ההפרעה הוא המפרק עצמו, למשל כתוצאה מדלקת, ו/או שרירי הלעיסה. הפגיעה עלולה לבוא לידי ביטוי בכאבים (ובפרט בזמן לעיסה), טנטון, קושי לפתוח את הפה, תנועה מוגבלת של הלסתות, נעילת מפרקי הלסת, קליקים ורעשים כשהמפרק פעיל (למשל בזמן דיבור או פיהוק) ועוד. תופעה אפשרית נוספת היא שינויים ניווניים במבנה המפרק.

טיפול ב-TMJ מחייב אבחון מדויק של ההפרעה והגורמים לה, ובחירת דרך טיפול על בסיס תמונת מצב מלאה. בחלק מהמקרים ניתן לבצע טיפולים שמרניים, ולעיתים נדרש הליך כירורגי כגון ארתרוסקופיה או שטיפת מפרק.

ליצירת קשר
מפרקי לסת TMJ

טיפולים שמרניים

טיפול שמרני, ללא התערבות כירורגית, מתאים במקרים היחסית קלים של הפרעות במפרק הלסת. האפשרויות העיקריות הן:

* טיפול תרופתי – להקלה על הכאבים.

* פיזיותרפיה ייעודית למפרק הלסת – להפחתת רמת כאב, שיפור התנועה של המפרק והדרכת המטופלים כך שיאמצו הרגלי לעיסה שישמרו על ה-TMJ.

* שימוש בסד לילה – סד לילה מאפשר למנוע חריקת שיניים ועומס יתר על שרירי הלעיסה וכתוצאה מכך פגיעה ב-TMJ. הסד מוחזק ע"י השיניים בלסת העליונה ומפריד בין הלסתות. הדגש החשוב ביותר הוא התאמה מושלמת של הסד למטופל או למטופלת.

* טיפול בסגר השיניים – במטרה לשנות את המנשך ולנטרל את עומס היתר.

ציסטות בפה טיפול

שטיפת מפרק

הפרעות במפרקי הלסת על רקע מחלה ניוונית דלקתית מטופלות על-ידי פעולה שנקראת שטיפת מפרק. לצורך שטיפת ה-TMJ מחדירים שתי מחטים (דקיקות במיוחד) אל חלל מפרקי הלסת. באמצעות מחט אחת מחדירים לאזור מים פיזיולוגיים שמנקים את המפרק מתוצרי הדלקת, ואילו המחט השנייה משמשת להוצאת המים מהגוף. הליך שטיפת מפרק מתבצע בהרדמה מקומית או תחת טשטוש. בחלק מהמקרים לאחר השטיפה מזריקים ל-TMJ תרופה אנטי דלקתית כדי להעצים את האימפקט של הטיפול ולזרז את ההחלמה. בשלב הבא ניתן, וכדאי, לבצע גם טיפולים שמרניים על-מנת למנוע את חזרת ההפרעה והנזקים שהיא גורמת.

שטיפת מפרק

ארתרוסקופיה

ארתרוסקופיה הינה הפתרון המתאים בעיקר במצב שבו הפגיעה במפרק הלסת היא תוצאה של נעילת הלסתות. זהו הליך זעיר-פולשני, שבמהלכו מוחדרות אל מפרקי הלסת שתי מחטים. המחט הראשונה מאפשרת לבצע צילום אנדוסקופי של חלל ה-TMJ. המחט השנייה היא זו שבאמצעותה מומחה לכירורגיית פה ולסת מבצע את כל הפעולות הנדרשות לתיקון המצב. בין השאר ניתן בהליך זה למתוח רצועות שהתרופפו ולכן כבר לא מחזיקות היטב את המבנים של המפרק, להזיז דיסק סחוסי שיצא מהמקום בחזרה לנקודה המדויקת שבה הוא אמור להימצא, ועוד. ארתרוסקופיה מתבצעת תחת טשטוש עמוק או בהרדמה כללית, ואורכת 30-45 דקות. בדרך כלל אין צורך באשפוז אחרי הליך זה, שמוביל לשיפור מידי בתפקוד ה-TMJ.

ארתרוסקופיה

שאלות ותשובות

מהם מפרקי הלסת?

מפרקי לסת - שנקראים גם TMJ, ראשי תיבות של המונח TemporoMandibular Joint - מחברים בין בסיס הגולגולת לבין הלסת התחתונה. למעשה מדובר בשני מפרקים, ימין ושמאל, שעובדים תמיד ביחד. כל מפרק כולל דיסק סחוסי שממוקם בין עצם הלסת התחתונה לבין בסיס הגולגולת ותפקידו הוא לבלום זעזועים, וכן רצועות שמאפשרות את התנועה המסונכרנת של מבנים אלה. בזכות מפרק הלסת מתבצעות כל הפעולות השונות עם הפה, כולל דיבור, אכילה, צחוק ופיהוק.

האם הרגלים מסוימים משפיעים על ה-TMJ?

כן, הרגלים כמו לעיסת מסטיק, חריקת שיניים והידוק שיניים עלולים לגרום לעומס יתר על שרירי הלעיסה, וכתוצאה מכך לפגיעה במפרק. ברוב המקרים אין לאדם שליטה על חריקת השיניים או הידוקן, ולכן נדרשת התערבות של מומחים בתחום.

איך מתבצע האבחון כשיש הפרעות במפרק הלסת?

טיפול מיטבי בהפרעות במפרק הלסת מחייב אבחון מדויק - האם מדובר על בעיית שרירים או מפרקים, בעיה זמנית או תורשתית, ועוד. במרבית המקרים יבוצע צילום רנטגן. CT עשוי לספק מידע רלוונטי לגבי עצמות המפרק, ואילו בדיקת MRI של ה-TMJ מאפשרת לזהות בעיות הקשורות לדיסק המפרקי.

יש לכם עוד שאלות?

צרו איתנו קשר

עוד במרכז

מנשך הפוך / לא תקין
מנשך הפוך / לא תקין

שיניים תחתונות שעולות על אלה העליונות מייצרות קושי אסתטי ועלולות לשבש את גדילת הלסתות. כירורג פה ולסת מומחה ישלב בין מספר גישות אפשריות, לרבות ניתוח אורתוגנטי במידת הצורך, וכך ישפר את המנשך ואת תפקוד מערכת הלעיסה

לפרטים נוספים
חשיפת ניב כלוא
חשיפת ניב כלוא

במידה והשן כלואה וטרם בקעה או בקעה באופן חלקי, יש צורך בעקירה כירורגית שן בינה. הכוונה להליך כירורגי בו חושפים את האזור ומבצעים חתך ברקמה, לאחר מכן עוקרים בעדינות את השן ושורשיה ומסיימים בתפירה. במקרים רבים אנו ממליצים על הנחת פלזמה עשירה בפיברין (PRF) שמשמשת כמו "דבק ביולוגי" לצורך זירוז תהליכי הריפוי לאחר העקירה.

לפרטים נוספים
מחלות חניכיים - פריודונטיה
מחלות חניכיים - פריודונטיה

מחלות חניכיים עלולות לגרום לנזקים חמורים ואפילו בלתי הפיכים, ובהם אובדן שיניים. אבחון מוקדם ככל האפשר וטיפול מתאים, כולל ניתוחי חניכיים במידת הצורך, ימנעו פגיעה קשה בתפקוד הפה ובמראה החיצוני

לפרטים נוספים
נגישות