09/11/20

בלוטות רוק חסומות – איך זה קורה וכיצד מטפלים?

לבלוטות הרוק שנמצאות בחלל הפה שלנו תפקיד חיוני, ולמעשה מספר תפקידים משמעותיים. חסימה בבלוטת הרוק מתבטאת בכאב, נפיחות, קושי לדבר ולאכול ואפילו זיהום חמור שעלול להוביל לפגיעה חמורה. בהתאם לכך, חשוב לאבחן בהקדם, ובאופן המקצועי ביותר, כל מצב שבו ישנן בלוטות רוק חסומות – ולטפל בו. עוד כדאי לדעת שכיום ישנו טיפול חדשני ואפקטיבי שמסיר את החסימה בבלוטות הרוק מבלי לכרות את הבלוטה הפגועה.

מה גורם לחסימה בבלוטת רוק?

לכל אדם יש 3 זוגות של בלוטות רוק גדולות: פרוטיד – בלוטות שהמיקום המדויק שלהן הוא מתחת לאוזניים; הבלוטות הסבמנדיבולריות – שנמצאות מתחת ללסת; ועוד צמד בלוטות מתחת ללשון. בנוסף, ישנן גם בלוטות קטנות שמפוזרות בחלל הפה. הרוק שמפרישות בלוטות אלה לוקח חלק בעיכול המזונות השונים שאנחנו אוכלים, שומר על הריריות בפה וכן על השיניים ובנוסף נחוץ גם לדיבור תקין.
כמו כל בלוטה בגופנו, גם אלה המפרישות רוק עלולות להיחסם. ישנן שתי סיבות להיווצרות חסימה: היצרות של הצינורית או אבן בתוכה. היצרות יכולה להיות תוצר של סוכרת שאינה מאוזנת, מחלה אוטואימונית או טיפולים באמצעות יוד. ישנם גם מקרים שבהם לא ניתן לזהות את סיבת ההיצרות.
אבנים יכולות להיות זעירות אבל להגיע גם לגודל של מספר סנטימטרים, ויש גם מצבים שבהם יש מספר אבנים בבלוטת רוק אחת. ב-85% מהמקרים האבן או האבנים פוגעות בבלוטות הסבמנדיבולריות. בין הגורמים האפשריים להיווצרות אבן: התייבשות, זיהום בלוע שמייצר שינוי בחומציות הרוק, מטבוליזם לא תקין של סידן ועוד.

הסימפטומים של בלוטות רוק חסומות

חסימה בבלוטת הרוק הופכת אותה לנפוחה, ובעיקר במהלך ארוחה ולאחריה – פרקי הזמן שבהם הבלוטות מפרישות כמות גדולה של רוק על-מנת לעכל את המזון. במקרים קלים, החסימה והנפיחות חולפות מעצמן, אבל עם הזמן הן הופכות לקבועות.

במצב שבו בלוטת הרוק נפוחה, הסימפטומים העיקריים הם כאב וייתכן שגם חום. נפיחות קבועה גורמת לאדמומיות, להופעת מוגלה בבלוטה ועוד סיכון משמעותי הוא היווצרות זיהום. בזיהום מוגבל ניתן לטפל באמצעות אנטיביוטיקה, אבל זיהום חמור בבלוטה התת לסתית כבר עלול להוביל לחסימה של דרכי אוויר – ולסכנת חיים!

כדאי לדעת ש-1 מכל 100 בני אדם סובל מבלוטת רוק חסומה במהלך החיים. בכל מקרה כזה חשוב להגיע למרפאת שיניים שבה עובדים מומחים לכירורגיית פה ולסת בעלי ניסיון רב – כך שהאבחון יהיה מדויק, ייבחר הפתרון האופטימלי והטיפול יופקד בידיים מיומנות במיוחד.

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

בלוטות רוק חסומות – איך זה קורה וכיצד מטפלים?