15/07/22

ניתוחי לסת – ניתוחים אורתוכירורגיים

ניתוח לסת

ניתוחים אורתוגנטיים הינם פרוצדורות כירורגיות המתבצעות כשנדרש תיקון של פגם מבני בלסת. הידע הרב שהצטבר בתחום הספציפי הזה מאפשר להגיע לתוצאות מרשימות מאוד – גם כשהניתוח מתבצע מטעמים רפואיים וגם כשהשיקול הוא אסתטי. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף אודות ניתוחי הלסת האפשריים, המצבים הספציפיים שבהם כדאי לשקול הליך כירורגי זה וההכנות לקראת הניתוח.

המצבים שבהם מומלץ ניתוחים אורתוכירורגיים

מצב אחד שבו מומלץ ניתוח הוא כשאחת הלסתות, זו התחתונה או זו העליונה, שקועה. לסת שקועה גורמת לקושי של ממש בלעיסה ובלא מעט מקרים גם לבעיות הקשורות לנשימה ולדיבור. המאמץ הרב הדרוש לסגירת השפתיים עלול לגרום לכאב, בעיות נשימה ולבעיות תפקודיות אחרות.

בעיה נוספת שעבורה ניתוח לסת הוא הפתרון היא לסת בולטת. גם במקרה זה הפגם עלול להתרחש גם בלסת העליונה וגם בלסת התחתונה. במקרים אלה ייתכנו פגמים בדיבור, כאב כרוני, חשיפה יתרה של החניכיים, חוסר הרמוניה בין הסנטר לפנים ואפילו הפרעות בשינה בגלל נשימה לא תקינה.

ניתוחי לסת לתיקון היפרפלזיה קונדילרית (א-סימטריה בפנים כתוצאה מבעיה במפרקי לסת)

מושג חשוב שכדאי להכיר בהקשר של ניתוחי הלסת הוא מהי היפרפלזיה קונדילרית – הפרעה התפתחותית שכתוצאה ממנה נוצרת אסימטריה בפנים כתוצאה מאסימטריה במפרקי הלסת.

הגולגולת שלנו כוללת שני מפרקי לסת – האחד בצד שמאל והשני בצד ימין. במצב תקין שני המפרקים גדלים באופן אחיד ומבטיחים סימטריה בפנים. קצב גדילה שונה, כלומר היפרפלזיה קונדילרית, גורם לא-סימטריה שעלולה להיות משמעותית. מצב נוסף שמחייב התערבות כירורגית הוא כשמפרק לסת אחד מסיים לגדול בגיל המקובל (15-6 אצל בנות, 17-18 אצל בנים) ואילו המפרק השני ממשיך להתפתח.

בחלק מהמקרים עוד לפני ניתוח הלסת יתבצע הליך בשם קונדילקטומי. בניתוח זה מסיר הרופא את חלקו העליון של מפרק הלסת משום ששם נמצא מרכז הגדילה. ההליך הכרחי כשההיפרפלזיה עדיין פעילה, כלומר אחד המפרקים ממשיך לגדול. ניתן לבצע את הקונדילקטומי ומיד אחריו את הניתוח למיקום מחדש של הלסתות, או להמתין מספר חודשים בין הפעולות.

איך מתבצע ניתוח לסת אורתוכירורגי?

במקרה של לסת תחתונה בולטת, מטרת הניתוח היא כמובן לקצר אותה. הבסיס הוא חיתוך כירורגי בחלקה האחורי של הלסת התחתונה. לאחר מכן החלק הקדמי מוזז לאחור ומקובע למיקום החדש והנכון. קיבוע יעיל ויציב מושג באמצעות ברגי טיטניום.

במקרה של לסת תחתונה שקועה, ההליך הכירורגי כולל את פיצולה של הלסת. הפיצול הוא אנכי, גם בצד ימין וגם בצד שמאל, מאחורי השיניים הטוחנות האחרונות. פעולה זו מאפשרת להזיז קדימה את החלק הקדמי של הלסת התחתונה – ולהגיע לתוצאה הרצויה. גם במקרה זה הקיבוע יושג באמצעות ברגי טיטניום. אופציה נוספת היא לוחיות טיטניום.

עוד כדאי לדעת שברוב המקרים ניתן לבצע ניתוחי לסת מתוך חלל הפה וללא צלקות.

היערכות לקראת ניתוח אורתוכירורגי

ניתוחי לסת מבוצעים ע"י מומחה לכירורגיית פה ולסת. ההכנה לקראתם כוללת בירור רפואי נרחב ויסודי – על-מנת לוודא שהמטופל או המטופלת יכולים לעמוד בניתוח ללא סיכונים מיותרים. כמו כן נדרש מידע מקיף לגבי מצב הלסת, זאת באמצעות צילומים, הדמיות ובהרבה מקרים גם תכנון דיגיטלי.
פעמים רבות משלבים כשלב מכין או סופי גם הליך אורתודנטי.

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

ניתוחי לסת – ניתוחים אורתוכירורגיים