08/04/19

השתלות דנטליות ("השתלות שיניים") – יתרונות, הצלחות, כישלונות

השיניים שלנו הן בעלות תרומה פונקציונלית ואסתטית גם יחד, הן בעלות תפקיד מאד חשוב בנגיסה, בלעיסה, בדיבור ומאידך תפקידן אינו פחות באסתטיקה של הפנים והחיוך, בכך תורמות לאיכות החיים שלנו.

היעדר שיניים מסיבות של טראומה, מחלות (מחלת חניכיים ואחרות) אשר בעקבותיהן מתבצעת עקירת השן הנגועה או מספר שיניים, חסר שיניים מולד ועוד פוגע לפיכך לא רק בפונקציה וביכולת שלנו לאכול אלא גם בתדמית העצמית, באסתטיקה, בדיבור ובחיוך שלנו.
השתלות דנטליות, או כפי שלעיתים הן קרויות השתלות שיניים, הנן התחליף הטוב ביותר לשיניים החסרות.
תהליך השתלות דנטליות בעידן החדש, הפך להליך שגרתי ונפוץ כתחליף לשיניים חסרות. בד"כ מבוצע תחת הרדמה מקומית. הליך ההשתלה מתוכנן כך שהוא שם דגש על פונקציה, פונטיקה (כיצד אנחנו נשמעים) ואסתטיקה: יופי ונראות (צורה, צבע, התאמה למבנה הפנים ולחיוך) ובכך הפכו השתלים למצרך מבוקש ונגיש. השתלים החליפו כמעט לחלוטין את פיתרון התותבות הנשלפות.
השתלות דנטליות מתבצעת במצב בו יש אובדן שן או שיניים או לחלופין כאשר יש צורך בעקירת שן או שיניים שאינן ניתנות לשחזור. השתלות מתבצעות ע"י עיגון השתל או השתלים אל עצם הלסת התחתונה או העליונה.
הטכנולוגיה היום הביאה עמה טכניקות מגוונות ומתקדמות (סריקה דיגיטלית, תכנון מיקום ממוחשב של השתל בעצם הלסת, החדרה של השתל תחת ניווט (navigation) ועוד, בנוסף, קיימות היום מערכות שתלים מתוחכמות המסייעות להצלחת ההשתלה ומסייעות להפחתת הסיכון שבדחיית השתל הדנטלי.
כדי להבטיח את הצלחת השתלים לזמן ארוך יש לבדוק את התשתית עליה מבוצעת ההשתלה, קרי עצם הלסת והרקמה הרכה שעוטפת אותה. השתלה נכונה מחייבת קיבוע נכון ויציב של השתלים בעצמות הלסת ואת מיקומם הנכון. כמו כן מושם דגש על טיפול נכון ברקמה הרכה והתאמת השיקום, כך שפעולות הלעיסה שלנו לא תפגענה ביציבות השתלים ובהצלחתם לאור זמן.
לאור זאת, רצוי לבצע השתלות מורכבות אצל כירורג פה ולסת מומחה העובד בתיאום עם רופא משקם מומחה, כל זאת ובמרפאה בעלת סטנדרט גבוה של בטיחות וסטריליזציה ובמקום בו הציוד הנו חדשני ומתוחכם. יש חשיבות לשימוש באמצעי עזר מתקדמים (צילומי CT, פנורמי, סריקות ממוחשבות, הדפסות דיגיטליות ועוד).
השתלות דנטליות הנן תהליך כירורגי, וככזה, יש לבצען באופן מבוקר למניעת סיבוכים, כגון זיהומים, דחיית השתלים, נסיגת עצם, כאבים ואי נוחות (להלן).

מה הסיבוכים האפשריים בהשתלת דנטליות וכיצד מתמודדים אתם?

באופן כללי יש מעט מאוד סיבוכים ועוד פחות מזה כאלו שאינם ניתנים לתיקון.

  1. דמום
    היות והשתלה דנטלית הנה הליך כירורגי, בעת ההשתלה יכול להיווצר דימום. לכן, במקרה של לקיחת תרופות מונעות קרישה, או כאשר יש בעיות דמום ידועות, יש לדווח לרופא/ה לפני התהליך הכירורגי. במצב רגיל ניתן בקלות להתגבר על דמו עקב השתלה דנטלית.
  2. נפיחות
    לאחר ההשתלה יכולה להתפתח נפיחות בפנים באזור הטיפול. זוהי תגובה נורמלית לניתוח. נפיחות זו חולפת תוך מספר ימים. במקרה של החמרה או התפתחות חום יש לדווח על כך.
  3. זיהום
    לעיתים רחוקות, הנפיחות אינה חולפת ומתפתח אזור "חם" ואדום בסמיכות לשתל או בלחי. במקרה כזה טיפול אנטיביוטי בד"כ פותר את הבעיה. לעיתים נדירות, יש לנקז מוגלה דרך חתך קטן סמוך לאזור המטופל. הטיפול הזה כמובן נעשה לאחר הרדמה מקומית. זיהום או "חוסר חיבור מספיק לעצם" יכול להוביל לכשלון השתל בטווח הקצר. במקרה כזה, בד"כ ניתן לבצע שתל חדש תוך 2-4 חודשם.
  4. כישלון שתלים מאוחר (לאחר שנים של שימוש) עלול לקרות במקרים מעטים. ולכך יש סיבות רבות ומגוונות. גם במקרה זה ניתן בד"כ להמיר את השתל הישן בחדש לאחר הוצאת השתל הכושל.

כיצד ניתן להקטין את הסיכונים לכישלון השתלות דנטליות?

  • בחרו בכירורג פה ולסת מנוסה ומומחה בתחום
  • עדכנו לגבי מצב בריאות חריג
  • עדכנו לגבי רגישות בחניכיים בעבר או בהווה
  • הימנעו מעישון
  • דווחו על כל אירוע חריג לאחר ההשתלה תוך זמן קצר
  • שמרו על היגיינת הפה לפני ובמיוחד אחרי ביצוע ההשתלה – טיפול אצל שיננית מומחית לשתלים

שיטות להשתלות דנטליות וסוגי שתלים

בשנים האחרונות השימוש בשתלים דנטליים הולך וגובר. החומר העיקרי שממנו עשויים כיום שתלים הוא טיטניום.
אחד החידושים המרכזיים, של השנים האחרונות, הוא שיפור פני שטח השתל הבא במגע עם עצם הלסת . שיפור זה נועד להביא לכך שהחיבור שנוצר עם העצם הוא טוב יותר (יש יותר שטחי מגע הדוקים בין שטח פני השתל לעצם שבה הושתל).

  • השיטה הקלאסית – השיטה הדו שלבית
    משתילים אל תוך העצם את השתלים הדנטליים ומספר חודשים לאחר מכן, בהתאם לצפיפות העצם ולמורכבות הטיפול, מבריגים או מדביקים אל מבנה המוברג אל השתל את כתר השן המלאכותית.
  • השתלות מידיות והעמסה מיידית
    משתילים את השתלים הדנטליים ובאותו הליך או זמן קצר לאחריו (עד 72 שעות) מרכיבים מבנה וכתר מעבר (זמני). לאחר תקופת המתנה של מספר חודשים ממירים את שחזור המעבר הזמני לקבוע.

השתלות עצם לצורך השתלות דנטליות

עקב אובדן שיניים וחוסר שימוש באזור מחוסר שיניים, העצם עוברת הליך ספיגה. העצמות הינן הבסיס שלתוכו מושתל השתל. עצמות הלסת גם הן מהוות את התשתית של השיניים ובעת אובדן שיניים ו/או מחלות חניכיים ניתן לראות את ההשפעה הישירה על ספיגה ואובדן עצם הלסת. מצב זה מקשה על שחזור שיניים ועל הליך ההשתלה ופעמים רבות יש צורך בהשתלות עצם טרום הליך השתלת השן.

ניתן אף לעשות שימוש בעצם עצמית אשר נלקחת בד"כ מאזור סמוך להשתלה, בגוף המטופל. עצם עצמית היא הפתרון הטוב ביותר, אך מכיוון שנפח עצם זו מוגבל וכרוך בניתוח נוסף, האפשרויות הסינטטיות ועצם מבקר נפוצות יותר.

 

לכתבות נוספות במגזין

אודות הכותבת

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

השתלות דנטליות ("השתלות שיניים") – יתרונות, הצלחות, כישלונות