26/09/22

כאבים במפרקי הלסת – הגורמים, דרכי האבחון, והטיפולים האפשריים

כאבים במפרקי הלסת – הגורמים, דרכי האבחון, והטיפולים האפשרייםהלסת הינה חלק ממערכת הלעיסה, ובהתאם כאבים במפרק רגיש וחשוב זה מטופלים ע"י רופאי שיניים – ליתר דיוק רופא או רופאת שיניים שהם מומחים לכירורגיית פה ולסת. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט על הסיבות הנפוצות להיווצרות כאבים בלסת, אופן האבחון ודרכי הטיפול האפשריות. לייעוץ ספציפי עבורכם מוזמנים לפנות אלינו.

הגורמים לכאבים במפרק הלסת

מפרק הלסת – שמוכר גם בשם TMJ (ראשי תיבות של המונח  Temporo Mandibular Joint) – הוא למעשה צמד מפרקים, בשני צידי הפנים. המפרקים מחוברים למספר קבוצות שרירים, ולכן המקור לכאב בלסת עשוי להיות פגיעה באחד השרירים. במקרים אחרים בעיה במפרק עצמו גורמת לכאבים, שעלולים להקרין גם על אזורים אחרים בראש ולפגוע במידה ניכרת באיכות החיים.

בין הגורמים העיקריים: הידוק שיניים (כולל בזמן השינה, תופעה שנובעת מסטרס), לעיסה מרובה של מסטיק (פעולה שמייצרת עומס רב על שרירי הלעיסה ועל המפרק), א-סימטריה של ה-TMJ, דלקת פרקים, מחלה אוטואימונית שתוקפת את מפרקי הגוף, סגר לקוי (ובגללו עומס מוגבר באזור ספציפי של המפרק) וגם גידולים (ממאירים או שפירים).

גם חבלה ממקור חיצוני, ישירות באזור הלסת וגם באזור הצוואר, עלולה לפגוע ב-TMJ. שחיקת סחוסים הינה סיבה נוספת לכאבים בלסת.

באילו מקרים חשוב להגיע לאבחון מקצועי?

כאב בלסת עלול לגרום למצוקה של ממש. ראשית ישנו הכאב עצמו שכמו כל כאב בכל מקום בגוף מקשה על האדם לתפקד באופן תקין. שנית, הבעיה שמייצרת את הכאב עלולה להקשות על הלעיסה וגם על הדיבור. במצבים מסוימים אף תיתכן נעילה של הלסת. בהתאם ההמלצה היא להגיע בהקדם האפשרי לאבחון מקצועי.

בפרט חשוב לאבחן את הגורמים לכאב בלסתות כשמופיעים סימפטומים נוספים: רעשים בזמן פתיחה או סגירה של המפרק (קליקים ו/או חריקות), כאבי ראש שאין להם הסבר אחר, כאבים באוזניים, נעילה חוזרת של הלסת וגם חוסר יכולת לסגור את הלסת.

כיצד מאבחנים את הגורם לכאב בלסת?

אבחון הגורם לכאבים במפרק הלסת מבוסס על הניסיון הרב של רופא השיניים שזהו תחום ההתמחות שלו, ועל בדיקות דימות רלוונטיות. הבדיקה הראשונה היא צילום פנורמי שמאפשר לרופא המטפל להבין מהו מצב עצמות הלסת, מהו מצב השיניים ומהו המצב הפרקים. במידת הצורך יתבצע גם CT, שמאפשר לייצר תמונה ב-3D של מפרקי הלסת. בזכות בדיקה זו מתקבל מידע יקר ערך לגבי המצב הגרמי של המפרקים ובפרט לראות שינויים מבניים, סימני שחיקה ונזקים אחרים.

עוד בדיקה אפשרית היא MRI. השימוש במכשיר הדימות בתהודה מגנטית מתבקש כשממצאי הבדיקות הקודמות מעלות חשד לבעיה שמקורה ברקמות הרכות של הלסת (סחוסים, דיסקים ורקמות רכות סובבות).

טיפול בכאבים בלסתות

לאחר שהאבחון מסייע בזיהוי הגורם לכאב, ניתן לקבוע תוכנית טיפול מתאימה. אופציה אחת היא תרופות (נוגדות דלקת / תרופות להרפיית שרירים מתוחים יתר על המידה / תרופות אנטי ראומטיות), אפשרות נוספת היא שינוי הרגלים (למשל הימנעות מאכילת מאכלים קשים), שימוש בסד לילה פותר את בעיית הידוק השיניים, פיזיותרפיה ייעודית היא דרך אפקטיבית למתיחת שרירים רלוונטיים וחיזוקם, שטיפת מפרק הלסת היא פעולה שמסלקת תוצרי דלקת ולרוב תכלול גם הזרקת סטרואידים, כשנדרש שחרור של הדיסק המפרקי תיתכן המלצה על ארתרוסקופיה של ה-TMJ ויש גם מצבים שבהם נדרש ניתוח.

רוצים לשמוע עוד? צרו איתנו קשר!