14/08/23

ציסטות בלסת ובחלל הפה – גורמים ודרכי טיפול

אחת ההמלצות החשובות ביותר בטיפול בבעיות רפואיות בחלל הפה היא זיהוי מוקדם של הבעיה. בייחוד כאשר מדובר בציסטות בלסת. ציסטות בחלל הפה בלסת נגרמות לרוב בעקבות זיהום שלא זכה לטיפול, אך גם בגלל גורמים התפתחותיים. כיצד תדעו האם יש לכם ציסטה בלסת? כאן תוכלו לקרוא על כל הגורמים, הסימנים, ודרכי הטיפול של ציסטות בלסת.

מהי ציסטה בלסת?

ההגדרה של 'ציסטה' היא שק סגור בעל קרום בנורמלי, המכיל חומר נוזלי או מוצק למחצה. ציסטות בלסת עלולות לגרום לנזק משמעותי בחלל הפה ואפילו בלתי הפיך. הן נגרמות עקב תהליך זיהומי, גידולי, או התפתחותי ויכולות להופיע בלסת התחתונה או בלסת העליונה.

כאשר הציסטה מתפתחת היא עלולה לגרום להרס מבנים בלסתות, לספוג שורשים, לדחוף ולהזיז שיניים ממקומן ואפילו לפרוץ את גבולות העצם. לעתים קרובות, מטופלים עשויים שלא לחוות תסמינים כלשהם בשלבים המוקדמים, מה שהופך בדיקות שיניים שגרתיות לחיוניות לגילוי מוקדם.

מהם הגורמים לציסטות בחלל הפה ובלסת?

התפתחות ציסטות בעצמות הלסת שכיחה יותר מעצמות אחרות של הגוף. זאת מכיוון שבלסת קיימים מקורות רבים מתהליך יצירת השיניים הנקרא אודונטוגנסיס (odontogenesis). אפשר לחלק את הגורמים לציסטות בלסת לשלוש קטגוריות עיקריות:ציסטות בחלל הפה ובלסת

  • זיהומים: זיהומים דנטליים עלולים להוביל להתפתחות ציסטות בלסת. זליגה של חיידקים דרך חוד השורש של השן אל עצם הלסת יכול לעורר היווצרות של ציסטה.
  • שיניים כלואות: כאשר שן לא מצליחה לבקוע כראוי ונשארת כלואה בתוך עצם הלסת, היא עלולה ליצור סביבה המובילה להיווצרות ציסטות. לרוב ציסטה זו נוגעת לשיני בינה כלואות ולפעמים לניבים כלואים.
  • הפרעות התפתחותיות: מצבים מולדים מסוימים או חריגות התפתחותיות בתוך הלסת יכולים לתרום להתפתחות ציסטה.

מהם הסימנים לציסטות בחלל הפה ובלסת?

בשלבים המוקדמים של התפתחות ציסטה בלסת לרוב המטופל לא מודע אליה והיא לא מובילה לכאב. במרבית המקרים, הציסטה מתגלה באופן אקראי בבדיקת רנטגן שגרתית. בדיקה זו מבוצעת בכל בדיקה שגרתית אצל רופא שיניים. לכן חשוב מאוד להקפיד על ביצוע בדיקות שיניים תקופתיות. במקרים נדירים יותר, גילוי הציסטה מתרחש בעקבות זיהום שניוני שלה שיכול להתבטא בנפיחות, חום מקומי, כאבים, ואודם.

בשלבים מתקדמים יותר של הציסטה לעתים יופיעו כאבים בחלל הפה, וניתן יהיה לזהות שינוי בגוון החניכיים. כמו כן, במצבים של ציסטה מתקדמת עלולות להיות תופעות חמורות מזה:

  • ציסטה בלסת התחתונה: עלולה לערב את תעלת העצב המדיבולרי. עצב זה מספק תחושת לאזור הלסת התחתונה. הציסטה עלולה לגרום לשינויים תחושתיים בשפה ובסנטר.
  • ציסטה בלסת העליונה: ציסטות חמורות בלסת העליונה עלולות לערב את חלל הסינוס או חלל האף. זה יכול להתבטא במעבר נוזלים מחלל הפה לאף בזמן שתייה, בשינוי בדיבור ואי נוחות כללית למטופל.

איך מטפלים בציסטות בחלל הפה ובלסת?

הטיפול בציסטה משתנה בהתאם לגודלה ולמעורבות שלה במבנים אנטומיים חיוניים. אם הציסטה בשלביה המוקדמים ואינה מערבת מבנים אנטומיים חיוניים, הטיפול הוא הסרה של הציסטה בהליך כירורגי (אנוקלאציה).

אם הציסטה גדולה ו/או מערבת מבנים אנטומיים חשובים, תחילה תבוצע פעולה להקטנת הציסטה (דקומפרסיה). בהליך זה תבוצע פתיחת חלל הציסטה לחלל הפה, ניקוז התוכן הנוזלי והשארת נקז. הנקז ימנע היווצרות והאגירה של נוזל. בזכות הליך זה יפחת הלחץ הפנימי והציסטה תתכווץ באופן הדרגתי. לאחר שהציסטה התכווצה באופן מספק, תבוצע כריתה שלה.

תהליך איכותי של אבחון וטיפול בציסטה בלסת יכול למנוע כאב רב ובעיות רפואיות חמורות. חשוב שההליך הכירורגי יבוצע על ידי רופא מומחה בכירורגיה פה ולסתות. במרכז הכירורגי שוורץ-ארד מטפלים מומחי כירורגיה פה ולסת, יחד עם טכנולוגיה מתקדמת, תוכלו לקבל טיפול מקצועי, אישי ואיכותי.