10/08/23

קליקים במפרק הלסת: ההסבר המלא לתופעה המוכרת

רבים מאתנו מכירים את התופעה בה קליקים פוקעים מאזור הלסת שלנו. במקרים כאלו רצוי ללכת לבדיקה, במיוחד עם הם משולבים עם מוגבלות בפתיחת הלסת ובתנועתה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על קליקים במפרק הלסת.

לפני הכל, מה זה קליקים בלסת?

לפני שאנחנו צוללים פנימה אל דרכי הטיפול והסיבות לתופעה השכיחה, עלינו להבין ראשית מה הם למעשה אותם קליקים. מקורם של אותם צלילים גרוניים מגיע מרכיב קטן המכונה 'הדיסק הבין מפרקי'. דיסק זה הוא למעשה מעין רקמה סחוסית עגולה, שנמצאת בין הלסת התחתונה שלנו, לבין בסיס הגולגולת באזור הנמצא בציר התנועה המרכזי של הלסת.

כתוצאה מסיבות שונות שאינן טבעיות, הדיסק הבין מפרקי עלול לזוז ממקומו – כאשר הדיסק נמצא במיקום לא תקני, הוא מפריע למעשה ללסת להיפתח וכך ברגע המפגש, קופצת הלסת למיקומה הטבעי מתחת לדיסק. קפיצה זו היא למעשה האחראית על הקול שבקליק.

קליקים במפרק הלסת – עד כמה זה שכיח ומה הם הגורמים לתופעה?

קליקים במפרק הלסת
עלינו להבין תחילה שקליקים בלסת הם תופעה שמוגדרת כשכיחה ואינה מסוכנת. כמה זה שכיח? רבים מאתנו חווים את אותם קליקים בעצמנו או מכירים לפחות אדם אחד שמקליק בעצמו.

הגורמים לתופעה הינם מגוונים ויכולים לנבוע מסיבות שונות. הנה כמה מהגורמים הבולטים הגורמים לדיסק הבין מפרקי לזוז ממקומו:

  • חבלה או מכה חזקה באזור הלסת
  • דלקות באזור הלסת ושינויים דלקתיים
  • מחלות ניווניות
  • הידוק שיניים מתמשך
  • לעיסת מזון קשה
  • לעיסת מסטיק באופן תדיר וממושך

אחד מהגורמים השכיחים ביותר לקליקים במפרק הלסת הוא הידוק שיניים. גורם זה הינו שכיח במיוחד ויכול להוביל לכאבים חזקים והפרעות שונות וממשיות בתפקוד הלסת ואף לדלקות מקומיות ונזק לשיניים ולמפרק הלסת. הרגל זה, אשר במהלכו אנו מצמידים בחוזקה את הלסתות בסגירת הפה, בצורה עוצמתית ולאורך פרק זמן ממושך, שכיח במיוחד בזמן השינה בו הגוף מודע פחות, אך חלקינו מהדקים את השיניים והלסתות גם בזמן ערות ברגעים בהם אנו מתאמצים או מתרכזים מאוד ולכן, עלינו לשים לב ולשמור על הלסתות שלנו בריאות.

הדרך לכאבים – מה קורה אם מזניחים?

אין צורך להרחיב על חשיבות מפרק הלסת שלנו. כולנו יודעים כמה חשוב לשמור על בריאות תקינה והכי חשוב – לא להזניח תופעות לא טבעיות בגופנו, על אחת כמה וכמה אם הן מלוות בכאבים.

לכן הדבר הכי טוב שתוכלו לעשות למען גופכם ובריאותו, במקרה בו אתם חשים כאבים, קליקים המלווים בחוסר נעימות או כל הרגשה של חוסר נוחות באזור מפרק הלסת – הוא לקבוע פגישת ייעוץ אצל מומחים בתחום. המרכז הכירורגי שוורץ-ארד הינו מרכז המתמחה בניתוחי פה, לסת ופנים. מדובר במרכז חדשני אשר בשורותיו עובדים מיטב אנשי המקצוע בתחום.

תדאגו לעצמכם: איך מטפלים?

ישנם מספר דרכים לטפל בתופעה, הנה כמה מהם:

  • בוטוקס: מספר הזרקות עדינות המוכוונות אל שרירי הלעיסה באזור הפנים והרקות. להזרקות אלו יעילות רבה ובמידת הצורך יש לחזור על הטיפול לאחר מספר חודשים.
  • הידוק שיניים – סד לילה: אביזר העשוי חומר פלסטי ומותאם אישית לכל מטופל, מטרתו למנוע את סגירת הלסתות באופן מלא במהלך השינה ובכל למנוע את הידוק השיניים.
  • סילוק הרגלים מזיקים: כגון אכילת מזון קשה, לעיסת מסטיק, הידוק שיניים.
  • ארתרוסקופיה: פעולה כירורגית 'זעיר פולשנית' אשר שוכללה בשנים האחרונות ומטרתה לתת מענה להפרעות ולכאבים שונים, הנובעים מאזור מפרק הלסת.

ההחלמה לאחר הטיפול מתחילה כבר בקביעת פגישת ייעוץ

זמן ההחלמה משתנה בהתאם לטיפול הנדרש. אך גם כאשר מדובר בפעולה מורכבת יותר כגון ארתרוסקופיה המבוצעת תחת הרדמה כללית, יש לדעת שכבר לאחר מספר שעות משוחרר המטופל הביתה, ולאחר כשבוע אשר במהלכו נעזרים המטפלים במשככי כאבים בסיסיים לאור כאבים ברמה קלה עד בינונית, יוסר גם התפר במקום הטיפול ללא צלקות בעור הפנים.

אם גם אתם סובלים מאי נוחות באזור מפרק הלסת, אל תזניחו את עצמכם ומהרו לקבוע פגישת ייעוץ במרכז הכירורגי שוורץ-ארד.