16/01/23

מדריך: איך מטפלים בציסטות בחלל הפה?

ציסטות בפה נגרמות בתהליך זיהומי, גידולי או התפתחותי שעלול לגרום לנזק משמעותי בחלל הפה, ואפילו בלתי הפיך. ההגדרה של 'ציסטה' היא שק סגור בעל קרום בנורמלי, המלא בחומר נוזלי או מוצק למחצה. ישנה חשיבות עליונה לזיהוי מוקדם של הציסטה ולאחר מכן טיפול נכון ומקצועי, על מנת למנוע פגיעה בחלל הפה, הלסת ואפילו הצוואר. אז איך מזהים ציסטות בחלל הפה? ואיך מטפלים בהן בצורה הטובה ביותר? את כל התשובות תמצאו במאמר הזה.

 

ציסטות בפה טיפול

 

איך אדע אם יש לי ציסטה?

לעתים, בשלבים הראשוניים של התפתחות הציסטה, לא נוכל להרגיש אותה או לראות אותה בעין. על מנת לזהות ציסטה בשלביה הראשונה יש לבצע ביקורות תקופתיות אצל רופא שיניים מקצועי ומנוסה שיש לו את הידע והיכולת לזהות התפתחות מוקדמת של ציסטות.

בשלבים מתקדמים יותר של הציסטה לעתים יופיעו כאבים בחלל הפה, ו/או ניתן יהיה לזהות שינוי בגוון החניכיים. במצב כזה תמיד מומלץ להגיע למרפאת שיניים, בעדיפות לרופא מומחה לחניכיים ולכירורגיית פה ולסת.

 

איפה עלולות להופיע ציסטות בחלל הפה?

אופן הטיפול בציסטה משתנה בהתאם למקום הופעתה ולחומרתה, לכן חשוב לאבחן בצורה מדויקת את הציסטה. ישנם כמה המקומות שכיחים שבהם מופיעות ציסטות:

ציסטה בשן שעברה טיפול שורש – יש מקרים בהם לאחר טיפול שורש נוצר זיהום המוביל לציסטה. מצב זה מתרחש בדרך כלל בעקבות טיפול לא מקצועי וסטרילי.

ציסטה בשן בינה כלואה – אחת מן התופעות הלא רצויות שמביאות איתן שיני הבינה הן ציסטות. כאשר השן אינה מצליחה לבקוע כראוי לעתים עלולה להיווצר ציסטה.

ציסטה בלסת – כאשר נוצרת ציסטה בלסת זה לרוב בעקבות זיהום שלא זכה לטיפול. הזנחה של חלל הפה או טיפול לוקה בדלקת חניכיים עלולים לגרום להצטברות של חיידקים ובעקבות זאת להיווצרות ציסטה.

ציסטה ברקמות רכות – ישנן רקמות רכות בחלל הפה, ביניהן השפה התחתונה, הלחי, ורצפת הפה. ברקמות אלה גם עלולות להיווצר ציסטות עקב הזנחה, פגיעה חיצונית או פגיעה בצנרת בלוטת הרוק.

 

מה אופן הטיפול בציסטות בחלל הפה?

אופן הטיפול בציסטה משתנה בהתאם לסוג הציסטה, לגודלה, למיקומה, ומשתנים נוספים. לכן בטיפול בציסטה חשוב לבחור רופא או רופאת שיניים בעלי ניסיון עתיר ומוכח. אלה הן הדרכים השכיחות ביותר לטפל בציסטות:

טיפול שורש יסודי – במקרים המאפשרים זאת, ניתן לבצע טיפול שורש יסודי שבו מסירים את החלקים המזוהמים ובעקבות זאת הציסטה נעלמת.

כריתה חלקית של הציסטה – כריתה חלקית היא הליך כירורגי שבו מנקזים את הציסטה על ידי ניקוב הכרום שלה.

כריתה מלאה של הציסטה – בהליך הכירורגי מסוג כריתה מלאה, מתבצעת כריתה של הציסטה ביחד עם חלקו העליון של שורש השן המזוהמת.

המיסקציה – בהליך זה מתבצעת כריתה של הציסטה יחד עם השורש וחלק מהכתר של השן המזוהמת.

הסרת השן – בהליך הכירורגי הזה מבצעים הסרה של הציסטה יחד עם עקירת השן הפגועה בשלמותה.

בכל ההליכים הכירורגיים בהם הציסטה מחייבת הסרה של השן או חלק ממנה, יבוצעו פעולות שיקומיות הכרחיות על מנת לחזור לבריאות תקינה של חלל הפה. הטיפולים מבוצעים בהרדמה מקומית ואורכם משתנה בהתאם לסוג הציסטה וחומרתה. במקרים מסוימים הציסטה שנכרתה תישלח לבדיקה על מנת לוודא שהיא אינה ממאירה. על מנת לשמור על בריאותכם, חשוב לערוך בדיקות שגרתיות אצל רופא או רופאת שיניים מומחים לחניכיים ולכירורגיית פה ולסת, ובמידת הצורך לבצע את הטיפול בציסטה במרפאה המקצועית ביותר.