16/03/20

ניתוחים לתיקון אסימטריה בפנים ועיוותים בפנים


מתוך התוכנית הפרופסורים

מה זה עיוותים בפנים?

בחירת המילה עיוות, אין לנו ברירה אנחנו משתמשים בה, זה תרגום מאנגלית. למעשה אנחנו בעצם מתכוונים לאסימטריה לא אסתטית. למשל לסת תחתונה/עליונה גדולה מידי שעלולה להיות עניין תורשתי או נרכש. עיוותים בפנים יכולים להיות בעקבות תאונות או חבלות וגם בעקבות אובדן שיניים. יש דברים נוספים שקשורים למחלות, לדוגמה צמיחה לא סימטרית של פרק אחד לעומת פרק שני, מייצרת אסימטריה של לסת תחתונה עם עיוות שמתפתח בלסת העליונה בעקבות זה. אלה אותם עיוותים שנראים לעין.
תמיד יש אסימטריה מסויימת לפעמים אפילו חיננית, אבל אנחנו מדברים על אסימטריה לא חיננית.

איך מתקנים את העיוותים בפנים?

זהו אחד הניתוחים הותיקים מאד, מה השתנה מאז?
עברנו ממצב דו ממדי למצב תלת מימדי וכאן (בסרטון) הבאתי לכם את הדוגמא איך מתקנים את זה היום, בצורה דיגיטלית. היום הרפואה של פנים ולסתות נהייתה דיגיטלית, היי-טק לחלוטין. מרגע כניסתו של המטופל, אנחנו סורקים את השיניים, אנחנו לא לוקחים יותר את המידות, כדי לקבל את אותו מפתח של הסגירה. לאחר מכן עושים CT גם לעצמות וגם לרקמה הרכה.
באמצעות הסריקה, אנחנו מייצרים את הלסתות אחד לאחד כפי שרואים פה (בסרטון). זו הדפסה של לסת תחתונה לפני הניתוח וזו הדפסה של של לסת עליונה לפני הניתוח. אנחנו מייצרים את התכנון במחשב, באופן דיגטלי ועושים את הניתוח על הלסת. זאת אומרת אנחנו קודם כל בודקים את הכל ורק אז אנחנו מכינים את כל הדברים ורק אז נכנסים לחדר הניתוח.

איך אנחנו מיישמים את מה שהודפס לניתוח האמיתי?

יש לנו פלטות מיוחדות שמיוצרות שמכתיבות לנו את המצב שמועבר ישירות מכאן לכאן ואז אנחנו יכולים, אחד לאחד, לדעת איפה בדיוק לבצע את החתך והיכן לשים בדיוק את הברגים, מדוייק על המילימטר.

מי שקובע זה הרופא/החולה או שיש דיאלוג?

כמובן שיש דיאלוג.
אבל נניח שאני רואה מישהו שמגיע עם בעיית לסת חמורה אבל גם יש אף נשרי. אומנם אף נשרי הוא לא בתחום ההתמחות שלי, בשביל זה יש לנו פלסטיקאים. אם הם באים לבעיית הלסת והם מעוניינים לשנות גם את האף, אז אנחנו (אני והפלסטיקאים) משלבים ידיים באותו ניתוח, יחד עם הפלסטיקאים. וזה היתרון שלנו, שאנחנו יכולים לעשות שילוב של מספר התמחויות בתוך מרכז כירורגי אחד, באופן דיגטלי, מוחלט.

למידע נוסף על ניתוחים אורתו-כירורגים