11/12/22

ניתוחים אורתוכירורגיים וניתוחי פנים: מסגרת אידאלית לפנים

תחום הרפואה חווה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות, בזכות טכנולוגיות חדשות ומכשור מתקדם. שינויים אלו באים לידי ביטוי בעיקר גם בתחום הרפואה האסתטית ורפואת השיניים. ניתוחים אורתוכירורגיים וניתוחי פנים מעניקים לאנשים רבים פתרון יעיל למגוון מצבים שונים הקשורים למבנה ומראה הלסת שלהם. אזור הלסת והסנטר יכולים לעשות הבדל משמעותי במראה הפנים וכמו כן גם להוות מטרד במקרים של מנשך לא תקין או מראה לא סימטרי, למשל.

במאמר זה נרחיב על ניתוחים אורתוכירורגיים וניתוחי פנים, אילו סוגים קיימים ולמי הם מתאימים.

מהם ניתוחים אורתוכירורגיים?

מטרתם העיקרית של ניתוחים אורתוכירורגיים היא לתקן, ליישר, ולשפר את מבנה הפנים והלסתות. ניתוחים אלו שואפים לשדרוג אסתטי ותפקוד טוב יותר של הלסתות. מיקום הלסתות והיחס ביניהן משפיע באופן ישיר על המראה הכללי של הפנים. הלסת מהווה מעין מסגרת לפנים וביכולתה לשנות את המראה שלהן לטובה או לרעה. לסת חזקה וסימטרית מקושרת למראה מושך ואסתטי יותר, בקרב נשים וגברים כאחד. ניתוחים אורתוכירורגיים נערכים לצורך תיקון של מיקום הלסתות או תיקון סגר לקוי שאי אפשר לתקן על ידי תהליך אורתודנטי. מטרתם העיקרית של ניתוחים אורתוכירורגיים היא תיקון מבנה הלסתות ואסימטריה של הפנים. הם מעניקים לפנים מראה סימטרי ומעודן הרבה יותר, בהתאם למבנה הטבעי שלהן.

ניתוחים אורתוכירורגיים וניתוחי פניםכמו כן, בניתוחים אורתוכירורגיים ישנו גם דגש על קו השיניים הקדמי. אזור זה נחשב לאזור האסתטי בשיניים שלנו. זהו החלק הבולט והעיקרי האחראי על עיצוב החיוך, האסתטיקה של הפה והלסת ושיקום הפה. בניתוחים באמצעות ניתוחים אורתוכירורגיים ואסתטיים ניתן לבצע פיסול ועיצוב מחדש של מבנה הלסת, פיסול קו הלסת, הדגשת סנטר, ועוד. 

באילו מקרים ניתוחים אורתוכירורגיים ואסתטיים מומלצים?

עיוותים של הלסתות יכולים להופיע בלידה, בילדות, בגיל ההתבגרות ולעיתים אפילו במהלך החיים הבוגרים. הם משפיעים באופן ישיר על המראה הכללי של הפנים, על תפקוד מערכת הלעיסה והנשימה של המטופל ועל בריאות השיניים. בין העיוותים הנפוצים של הלסת העליונה ניתן להיתקל במקרים של חשיפת יתר או תת חשיפה של השיניים העליונות והחניכיים, מיקום קדמי או אחורי מדי של הלסת, ועוד. עיוותים של הלסת התחתונה באים לידי ביטוי בעמדה קדמית או אחורית מדי וכמו כן בלסת הנוטה בזווית לא סימטרית לצד אחד של הפנים.

בנוסף לכך, בשל עיוותים אלו אנשים עלולים לסבול גם ממצבים של מנשך לא תקין. ביניהם מנשך הפוך, מנשך צלבי, מנשך עמוק, או מנשך פתוח. בעיוותים משמעותיים יעלה הצורך בניתוחים אורתוכירורגיים ואסתטיים לתיקון של מנח הלסתות, הזווית שלהן והסימטריה ביניהן.

ניתוחים אורתוכירורגיים וניתוחי פנים אסתטיים לעיצוב סנטר ולסת 

במקרים רבים, ניתוחים אורתוכירורגיים ואסתטיים כוללים גם ניתוחים לעיצוב הסנטר וקו הלסת. ניתוח סנטר הוא הליך כירורגי המתבצע על ידי כירורג מומחה בניתוחי פה-לסת-פנים. המומחה מעצב את הסנטר דרך חתך בחלק הפנימי של השפה התחתונה. החתך מאפשר גישה לעצם הסנטר, שמנוסרת בעזרת מסורית קטנה. בשלב הבא הכירורג המומחה מזיז את הסנטר למיקום האידאלי לקבלת המראה המבוקש. הקיבוע של הסנטר למקום החדש נעשה באמצעות ברגים או לוחיות.

שיטה נוספת לעיצוב סנטר היא באמצעות שתל. השתל המוחדר לסנטר מיוצר מחומר קשיח דוגמת טיטניום או פיק. החומר העמיד נותר יציב גם כאשר שרירי ההבעה פועלים. גם בשיטה זו הקיבוע של השתל לסנטר מתבצע על ידי ברגים. התוצאה הסופית היא מרשימה במיוחד ומעניקה למטופל סנטר דומיננטי ולסת מעוצבת.