26/09/22

ניתוחי לסת עליונה

ניתוחי לסת עליונהפגיעה בלסת עליונה הנקראת מקסילה עלולה לשבש במידה ניכרת את התפקוד היומיומי ולכן נדרש טיפול מידי ואפקטיבי. בחלק מהמקרים יתבצע ניתוח ובחלק טיפול שמרי יותר.
בעמוד תמצאו מידע מפורט לגבי ניתוחי לסת עליונה, על-מנת שתוכלו לדעת אם גם עבורכם מהו המענה הרלוונטי.

לסת עליונה שקועה

ניתוח של הלסת עליונה לתיקון מצב בו היא שקועה רקע גנטי או על רקע חבלה חיצונית. מצב זה מתאפיין בחוסר התאמה בין המקסילה לבין המנדבילה, וליתר דיוק בכך שהחלק העליון של המפרק נמצא במיקום אחורי ביחס לחלק התחתון. התוצאה היא כאבים בלסתות, קושי לסגור את השפתיים, א-סימטריה, מנשך לקוי והפרעות בלעיסה ולפעמים גם בדיבור.

הניתוח כולל פיצול של הלסת, והסטת החלק השקוע למיקום המתאים לו. לאחר מכן יתבצע קיבוע באמצעות לוחות או ברגי טיטניום. אין צורך בחתכים חיצוניים על-מנת לנתח את הלסת במצבים אלה, ולכן גם לא יהיו צלקות נראות לעין (הניתוח האורתוגנטי מתבצע מתוך חלל הפה). בחלק מהמקרים התהליך כולל גם יישור שיניים.

לסת עליונה בולטת

לסת עליונה בולטת עלולה להיווצר גם עקב מציצת אצבע או מצב גנטי. הבולטות של הלסת העליונה מובילה למנשך לקוי, ולכן השיניים הקדמיות חשופות לפגיעה של ממש בכל נפילה. תופעות אפשריות נוספות אצל בעלי ובעלות מקסילה בולטת הן דיבור לא ברור, קושי ללעוס ולבלוע, דימום בחניכיים, כאב כרוני ומראה לא הרמוני של הפנים.

מצב זה עשוי להצריך ניתוח לפתרון הבעיה. בדומה לניתוח שמתבצע במקרים של לסת עליונה שקועה, גם לסת עליונה בולטת תוזז למיקום המתאים יותר עבורה לאחר החיתוך הכירורגי שמתבצע מתוך חלל הפה.

ניתוח לתיקון צמיחה לא סימטרית של הלסתות

ניתוח בלסת העליונה עשוי להידרש גם כשיש חוסר סימטריה בין צד שמאל של המפרק לבין צד ימין. גדילה לא סימטרית נקראת בשפה המקצועית היפרפלזיה קונדילרית. הגורם לכך לא ידוע, אבל תיקון הסטייה שנוצרת עקב חוסר הסימטריה מבוצע באמצעות הליך כירורגי. בחלק מהמקרים נדרשים שני ניתוחים – הראשון לעצירת הגדילה הלא תקינה בצד אחד בלבד, והשני לתיקון הא-סימטריה. הניתוח הראשון נקרא קונדילקטומי, והוא כולל את הסרת החלק העליון במפרק משום ששם נמצא מרכז הגדילה. ניתן לעבור את שני הניתוחים באותו יום, או להמתין מספר חודשים לאחר הקונדילקטומי ורק אז לתקן את חוסר הסימטריה. תיקון הא-סימטריה אפשרי בעזרת שתל או הזזת חלק מהלסת לאחר חיתוך כירורגי מדויק.

כמה זמן נמשך ניתוח בלסת העליונה?

ברוב המקרים ניתוחי לסת עליונה אורכים שעה עד שעתיים. ניתוחים מורכבים במיוחד יימשכו מספר שעות. לרוב יהיה צורך באשפוז לילה אחד לאחר הניתוח. בכל מקרה חשוב מאוד להפקיד את הלסת העליונה בידיים מקצועיות של כירורג פה ולסת שכבר צבר ניסיון בביצוע ניתוחים אלה. הניסיון בא לידי ביטוי כבר בשלב האבחון, ולאחר מכן בתכנון ההליך הכירורגי, וכמובן במהלך הניתוח עצמו.