09/10/22

ניתוח אורתוכירורגי: מה זה ואילו סיכונים כרוכים בו?

ניתוח אורתוכירורגי הוא בעצם ניתוח לסת. ההתערבות הכירורגית משפרת באופן משמעותי את המראה של הפנים. ולא רק – היא גם מעניקה למטופלים בעלי לסתות אי סימטריות, את האפשרות לסגר נכון ותקין של השיניים. זה מבטיח תפקוד טוב ויעיל הרבה יותר של מערכות שונות בגוף, כדוגמת מערכת הנשימה ומערכת הלעיסה. ניתוח זה יכול להעניק תוצאות מרשימות. לרוב הוא מבוצע בקרב אנשים הנמצאים במצב בו טיפול אורתודונטי רגיל לא יכול ליישר מספיק את השיניים והלסתות. במקרים אלו, תידרש פעולה כירורגית.

באילו מקרים יש צורך לבצע ניתוח אורתוכירורגי?

יש לבצע ניתוח אורתוכירורגי במקרים בהם לא קיימת התאמה בין הלסתות. כלומר, אין התאמה בין הלסת העליונה והלסת התחתונה. ניתן לראות מצבים אלו בבירור, ואפשר לזהות ולאבחן אותם בקלות. ניתן לראות זאת במבט קדמי ובמבט צידי (פרופיל). במקרים בהם יהיה צורך בביצוע של ניתוח אורתוכירורגי, הלסתות נראות מאוד לא סימטריות. הלסת העליונה או התחתונה יהיו בולטות או שקועות באופן חריג. כירורגיה אורתוכירורגית נחשבת לפתרון אידיאלי במצבים בהם הטיפול האורתודונטי הרגיל (יישור שיניים), לא יכול להעניק טיפול מספיק איכותי ורלוונטי לפתרון של מצבים בהם קיימת בעיית אי סימטריה בפנים.

כיצד מתבצע תהליך הניתוח האורתוכירורגי? 

ההליך מתבצע ב-3 שלבים – יישור שיניים (במידת הצורך), ניתוח אורתוכירורגי ויישור שיניים נוסף.

השלב ה-1 מבוצע על ידי אורתודנט. בשלב זה, יידרש המטופל לבצע תהליך של יישור שיניים. טיפול זה נחשב בתור טיפול מקדים, ומתבצע באמצעות סמכים (גשר), או פלטות שקופות. השלב ה-2 הוא הניתוח עצמו. שלב זה מבוצע ע"י כירורג פה ולסתות. בתהליך, הלסתות והסנטר יובאו למקומם הרצוי בהתאם לשאר הפנים. בשלב ה-3 של הניתוח, יהיה צורך ביישור נוסף של השיניים, להעמדתן הסופית בקשת סימטרית ואחידה. שלב זה מבוצע על ידי אורתודנט, בדומה לשלב ה-1 של תהליך הניתוח האורתוכירורגי.

כאשר מדובר בניתוח אורתוכירורגי בלסת התחתונה, כל הניתוח יהיה מבוצע בפנים חלל הפה. זאת במטרה להימנע מצלקות חיצוניות. במהלך הפעולה עצמה, כירורג הפה והלסת מבצע חתך בעצם. לאחר מכן, הלסת מוזזת למיקום האידאלי שבו היא צריכה להיות. היא אחר כך מוחזקת ע"י לוחיות או מיני-ברגים.

במקרים בהם מדובר בניתוח אורתוכירורגי בלסת העליונה, גם כאן הניתוח כולו מתבצע בתוך חלל הפה. במהלך הניתוח, כירורג פה ולסת יבצע חתך קטן בחלק הפנימי של השפה העליונה. זאת בכדי שתוכל להיות לו גישה נוחה לעצם של הלסת העליונה.

סיכונים של ניתוח אורתוכירורגי

ניתוח אורתוכירורגי כרוך במספר סיכונים שכדאי לקחת בחשבון. לפני הכל, יש לקחת בחשבון את הסיכון של ההרדמה הכללית. הסיבוכים הכירורגיים עצמם נדירים. הם כוללים דימום מקומי, זיהום, קרישי דם ופגיעה עצבית. פגיעה עצבית מהווה הפרעה בתחושה בשיניים או השפתיים.

החלמה מניתוח אורתוכירורגי 

בתום הניתוח, המטופלים צריכים להתאשפז במחלקה לכירורגיית הפה והלסתות למשך 2-4 ימים. במהלך האישפוז הם מקבלים לווריד טיפול אנטיביוטי, נוגדי כאב ונוזלים. לאחר הניתוח, יש צורך באכילה של מאכלים נוזליים ורכים למשך תקופה ממושכת של 4-6 שבועות. 

חשוב מאד להקפיד על היגיינה תקינה של הפה, אחרי ניתוח כזה. היא צריכה לכלול רוטינה מסודרת של צחצוח שיניים ושטיפות מרובות. זה יעזור למטופלים להימנע מזיהומים ודלקות העלולות לסבך את תהליך ההחלמה מהניתוח. יהיה צורך במספר ביקורות רופא בכדי לוודא שההחלמה מתבצעת באופן נכון ותקין. ההחלמה היא מאוד אינדיבידואלית ויכולה להשתנות ממטופל למטופל.

למידע נוסף על ניתוחים אורתו-כירורגים