10/09/20

החלמה מניתוח הרמת סינוס – כל מה שצריך לדעת

ניתוח הרמת סינוס מתבצע כהכנה להשתלה דנטלית, במקרים שבהם קיים מחסור בעצם באיזור השיניים האחוריות העליונות. מחסור זה בעצם מבטא חשש שהשתל לא יקבל אחיזה מוצלחת ולפיכך מעוניינים לעבות את התשתית שעליה תונח ההשתלה. סיבה נוספת לביצוע ניתוח הרמת סינוס היא הימנעות מהתפתחות דלקת מקומית שעלולה להכשיל את כל ההשתלה בסופו של דבר.

מה חשוב לדעת על הניתוח?

מדובר בהליך כירורגי קצר יחסית, שמתבצע בהרדמה מקומית ולאחריו המטופל ישוחרר לביתו ללא צורך בהשגחה רפואית צמודה, אך תתקיים לאחר ניתוח הרמת סינוס החלמה ביתית. מאחר וניתוח זה מערב סינוסים שמחוברים לחלל האף ולאחריו ישנה רגישות רבה באיזור, חשוב להימנע מכל פעולה שתעורר את רגישותן. מעבר לכך, ה"חלון" שנפתח בלסת המטופל במטרה לספק גישה טובה לסינוס זקוק גם הוא להחלמה, לרבות הרקמות העדינות באזור הניתוח.

מהן תופעות הלוואי לאחר הניתוח?

כל ניתוח הרמת סינוס כרוך בתופעות לוואי אפשריות וברמות משתנות ממטופל למטופל:

  • נפיחות, כאבים ושטפי דם – ניתן לקרר את האזור הנפוח עם קרח למשך כרבע שעה בכל פעם וליטול משככי כאבים בהתאם להמלצת הרופא ובמינונים שייקבעו מטעמו.
  • הופעת בצקת – חלק מהמטופלים יגלו שהבצקת באזור הניתוח הוחרפה כעבור 3 ימים. בצקת זו עשויה להישאר עד כשבוע אחרי הניתוח. רק אם היא מלווה בחום גבוה, יש לפנות מיד למרפאה בה בוצע הטיפול.
  • דימום מהנחיריים – במסגרת החלמה מניתוח הרמת סינוס עשוי להתפתח דימום מהנחיר בצד שבו בוצע הניתוח. יש לשכב על הגב ולהניח בעדינות צמר גפן, להספגת הנחיר המדמם.

החלמה מניתוח הרמת סינוס מצריכה הגבלות לאחריו

ביממה הראשונה: אין לצרוך מזון חם ושתייה חמה, יש לאכול מאכלים קרים ורכים בלבד. יש להימנע מצחצוח שיניים וככל האפשר מעיטוש או שיעול. אם אין ברירה, יש להתעטש/ להשתעל בפה פתוח בלבד.
ב-48 השעות הראשונות: אין לעשן ולצרוך משקאות אלכוהוליים.
בשבועיים הראשונים: לטובת החלמה מניתוח הרמת סינוס, יש להימנע מכל פעילות גופנית ומכיפוף של הראש מטה, לרבות בשינה.
בחודש הראשון: אין לקנח את האף (יש לנגב ללא הפעלת לחץ במידת הצורך), אין לשתות דרך קשית או לבצע כל פעולה שתאמץ את הרקמות דוגמת נגינה, ניפוח בלונים וכד'. בנוסף, חל איסור על טיסות וצלילות.

פעולות והנחיות לאחר הניתוח לטובת החלמה מהירה

הרופא יצייד את המנותחים במרשם לכיסוי אנטיביוטי, שיש להשתמש בו כבר מיום הניתוח ולקבל עליו הסברי שימוש מתאימים מהרופא. לטיפול בשבוע הראשון יינתנו גם טיפות אף (לרוב אלרין או אוטריווין). בנוסף, מאחר ואין אפשרות לצחצח שיניים, חייבים מנותחים לאחר הרמת סינוס לבצע שטיפות פה בתכשיר שעליו ימליץ הרופא במטרה להימנע משיירי מזון באזור הניתוח.
אם הניתוח לא בוצע בתפרים נמסים, הרופא ידרוש מכם לשוב אליו תוך 7-10 ימים לביקורת והוצאת התפרים.