14/11/22

ניתוחים אורתו-כירורגיים במרכז כירורגי שוורץ ארד: כל מה שרציתם לדעת

אורתו-כירורגיה הוא עולם שלם בתחום הרפואה. ניתוחים אורתו-כירורגיים בעצם משלבים אומנות ותכנון מדויק. אלו הם ניתוחים המבוצעים על ידי מנתח פה ולסת שעבר הכשרה מתאימה, במטרה לתקן עיוות במבנה שלד הפנים, שיש לו השפעה תפקודית או אסתטית. העיוות עלול להיווצר כתוצאה מפגם גנטי, פגם מולד או הפרעה נרכשת כגון חבלה, זיהום או גידול באחת מעצמות הפנים.

תפקידו של הרופא המומחה הוא לעצב את הלסת בהתאמה למבנה הפנים ולשחזר את המראה שהיה טרם הפגיעה, או לחילופין ליצור מראה חדש ומשופר עבור המטופל. הניתוח מתבצע בקפידה ובאופן מדויק מאוד על ידי מומחים מקצועיים ומנוסים בתחום. השיטה בה מתבצע הניתוח מבוססת על ערכים גאומטריים המותאמים למבנה הפנים של כל מנותח באופן אישי.

אז מהי בעצם המטרה של ניתוחים אורתו-כירורגיים, למי הם מתאימים, באילו מקרים, ואילו סוגי ניתוחים קיימים? הכנו עבורכם את המדריך המלא בנושא, שכולל בתוכו את כל מה שרציתם לדעת בנוגע לניתוחים אורתו-כירורגיים במרכז כירורגי שוורץ-ארד.

ניתוחים במרפאת שוורץ ארד

מהם בדיוק ניתוחים אורתו-כירורגיים?

ניתוחים אורתו-כירורגיים הם בעצם ניתוחים שמטרתם למקם מחדש את הלסתות והשיניים. בעת הניתוח, המומחה יוצר יחס נכון ומדויק בין 2 הלסתות, העליונה והתחתונה, בדגש על פרמטרים תפקודיים ואסתטיים כאחד. דבר זה מאפשר מיקום נכון של השיניים במנשך תקין ויציב, לצד יצירת מראה אסתטי וטבעי של הפנים. עלולים להיווצר ליקויים אסתטיים שונים ומגבלות תפקודיות במקרים בהם קיימות חריגות בהתפתחות העצמות או מפרקי הלסת. מכאן עולה הצורך בהתערבות כירורגית, או ליתר דיוק – ניתוחים אורתו-כירורגיים. חריגות מסוגים אלו לרוב מובילות למצג שיניים לא תקין, קשיים בלעיסת מזון ובבליעה, קשיי נשימה, ליקויים בדיבור, פגיעה בבריאות החניכיים ושחיקת השיניים בטווח הארוך.

בזכות ההתקדמות הרבה והמהירה של הטכנולוגיה הרפואית בשנים האחרונות, היום כבר ניתן לתקן את מבנה הפנים כמעט בכל ממד, לפי הצורך. ניתוחים אורתו-כירורגיים מאפשרים למומחים לסייע למטופלים בשיפור של פעולות יום יומיות כדוגמת דיבור, נשימה, שינה תקינה ואכילה. מעבר לכך, ניתוחים אלו משפרים את המראה החיצוני באופן משמעותי ומקנים לפנים את היופי הטבעי שלהם.

 

למי בעיקר מיועדים ניתוחים אורתו-כירורגיים?

ברוב המקרים, אנשים פונים למרכז כירורגי שוורץ-ארד במטרה לבצע ניתוחים אורתו-כירורגיים, על מנת לקבל מראה לסתות, סנטר ופנים סימטרי ואסתטי יותר. סוג זה של ניתוחים מיועד בעיקר לאלו הסובלים מהפרעה גנטית, מולדת או התפתחותית במבנה הלסתות. הפרעה זו מתבטאת לרוב במקרים של אי סימטריה, גדילת יתר או תת-גדילה של אחד הצדדים של הפנים; או בהפרעת סגר שהיא בעצם גדילת יתר או תת-גדילה של אחת הלסתות ביחס ללסת הנגדית, מצב הגורם לחוסר התאמה בסגר השיניים והמנשך. מצבים שונים אלו ניתן לאבחן בדרך כלל כבר בגיל ההתבגרות המוקדם ובמקרים מסוימים גם בגיל צעיר יותר.

מועמדים לניתוחים אורתו-כירורגיים הם מטופלים הסובלים מהפרעה במראה הפנים כתוצאה מעמדה לקויה של הלסתות – מצבים שלא ניתן לשפר ולתקן באמצעות טיפול אורתודנטי רגיל. במקרים בהם ישנה הרגשה שאתם לא מצליחים ללעוס או לסגור את השיניים שלכם בצורה נכונה וישרה; במידה ואתם מתקשים לפתוח את הפה כראוי בגלל כאבים או "קליקים" בפתיחה והסגירה; אם אתם לא ישנים טוב בגלל הפסקות נשימה בשינה; וכמובן, אם אתם לא מרוצים ממבנה הפנים והלסת שלכם – ניתוחים אורתו-כירורגיים יכולים להתאים לכם. ניתוחים אורתו-כירורגיים הם הדרך הטובה והיעילה ביותר לטפל במצבים שונים אלו. מרכז כירורגי שוורץ-ארד הוא מרכז חדשני ומתקדם ביותר בתחום. המרכז הוקם על ידי ד"ר דבורה שוורץ-ארד, מומחית כירורגית פה ולסתות, חוקרת ומרצה בינלאומית בתחום. המטרה של ניתוחים אלו היא להקנות למטופלים מראה אסתטי וסימטרי לפנים. המטופל יכול ליהנות ממראה חיצוני משופר ותחושות נוחות טבעית באזור הלסת, הפה והשיניים כאחד.

 

אילו סוגים שונים של ניתוחים אורתו-כירורגיים קיימים?

ישנם סוגים שונים של ניתוחים אורתו-כירורגיים שניתן לבצע. סוג הניתוח הספציפי מותאם באופן אישי למצבו של כל מטופל ומטופלת. סוג הניתוח ייקבע לפי הצורך ולפי הבעיה שדורשת טיפול. אז אילו סוגים שונים של ניתוחים אורתו-כירורגיים קיימים? ריכזנו עבורכם את העיקריים והשכיחים ביותר, להם אנו מציעים טיפול מקצועי ומדויק במרכז כירורגי שוורץ-ארד.

 

ניתוח לסת עליונה או תחתונה שקועה

ניתוח זה נעשה במצבים בהם הלסת העליונה או הלסת התחתונה שקועות באופן קיצוני. המצב עלול לפגוע בתפקוד התקין של הלסת וליצור קשיים בלעיסה, בבליעה, בדיבור ובנשימה. בנוסף, מצב זה עלול להוביל לכאב כרוני במפרק הלסת. הוא משפיע על סגירה נכונה של הפה ויוצר אסימטריה. הטיפול היעיל והמדויק ביותר במצבים אלו של לסת עליונה או תחתונה שקועה, הוא ניתוח אורתו-כירורגי. הניתוח במרכז כירורגי שוורץ-ארד מבוצע על ידי צוות מומחים ומשלב טכנולוגיות מתקדמות. עבור הניתוח מתבצע תכנון דנטלי קפדני ומדויק בהתאמה אישית למצבו של כל מטופל, הכנת מודלים, קיבועים ושתלים אישיים. אלו מאפשרים להגיע לרמת דיוק גבוהה במיוחד.

 

ניתוח לסת עליונה או תחתונה בולטת

לסת בולטת היא מצב בו אחת הלסתות, העליונה או התחתונה, בולטות באופן משמעותי יותר מהשנייה. מצב זה יכול להיווצר עקב רקע גנטי, בגלל מקרים כמו מציצת אצבע או חבלה חיצונית. זהו מצב המהווה בעיה אסתטית ופונקציונלית עבור המטופלים. לסת עליונה או תחתונה בולטת מביאה עמה בעיות נוספות כדוגמת דיבור לקוי, חשיפת יתר של החניכיים והשיניים, קושי בלעיסה ואכילה, מבנה סנטר בולט ולא אסתטי, הפרעות שינה עקב בעיות בנשימה, חניכיים מדממות ואף כאבים כרוניים באזור הלסתות. ניתוחים אורתו-כירורגיים מהווים את הפתרון האידאלי במצבים אלו. בניתוח עצמו, המומחה מזיז את החלק הבולט של הלסת אחורה ומקבע אותו למקומו החדש על ידי ברגיי טיטניום או פלטה בהתאמה אישית. תהליך ההחלמה כולל גם כן טיפול אורתודנטי על מנת להשלים את השיפור בתווי הפנים ולהבטיח תפקוד מיטבי.

 

ניתוח סנטר

לסנטר שלנו יש תפקיד מאוד חשוב במסגרת של הפנים. הוא מגדיר את כל מבנה הפנים והמראה שלו יכול לעשות את כל ההבדל בצורת הפנים. הסנטר אחראי ליצירה של פרופורציה וסימטריה בפנים. כאשר הסנטר נראה טוב, הוא יוצר קו לסת אחיד ומקנה לפנים מראה סימטרי ומושך. זהו לא סוד שכולנו שונים אחד מהשני, וכך גם מבנה הסנטר והגודל שלו. חלקים רבים בגוף ובפנים שלנו יכולים להיות אסימטריים, אך כאשר המצב הוא באזור הסנטר, האסימטריה יכולה להיות בולטת במיוחד. עקב כך, במצבים בהם קיימת אסימטריה בסנטר, ניתן לבצע תיקון ופיסול מחדש בעזרת ניתוחים אורתו-כירורגיים. הניתוחים מתבצעים על בסיס אבחון מדויק של מצבו האישי של כל מטופל. לאחר האבחון ובהתאם למצב והדרישה, לבסוף נבחרת אחת מ-2 השיטות האפשריות לניתוחי סנטר בהן משתמשים במרכז כירורגי שוורץ-ארד.

 

  1. שתל סנטר

השיטה ה-1 בה נבצע ניתוח אורתו-כירורגי לעיצוב הסנטר היא על ידי שימוש בשתל סנטר. את השתל המעוצב מחדירים לפנים באמצעות ניתוח. השתל ממוקם בתוך חלל מדויק באזור הסנטר. השתל עצמו מיוצר מחומר קשיח, בדרך כלל טיטניום או פיק. תהליך הקיבוע של השתל מתבצע באמצעות ברגים. בנוסף לכך, החומר העמיד ממנו השתל עשוי והמיקום המדויק שלו, מקנים לסנטר יציבות ועמידות רבה גם במקרים בהם שרירי ההבעה בפנים הם פעילים במיוחד.

 

  1. ניתוח הסנטר

ניתוח סנטר הוא הליך אורתו-כירורגי המבוצע דרך חלל הפה. הניתוח מבוצע באופן כזה שהוא כלל לא מותיר אחריו שום צלקת. בניתוח סנטר, מבוצעת הזזה של הסנטר עצמו למיקום המדויק שיקנה למטופל את המראה הנחשק, לצד התאמה של המיקום למבנה הפנים שלו. לאחר מכן, מתבצע קיבוע של הסנטר למיקום הנבחר באמצעות ברגים או פלטות. היתרון הגדול ביותר בניתוח סנטר, הוא שהתוצאה נשמרת לתמיד. תידרש מכם סבלנות עד שתוכלו לראות את המראה הסופי והמרשים של הסנטר החדש. למעשה, רק לאחר 3-6 חודשים מתקבלת התוצאה האמיתית. עם זאת, תיהנו מהעובדה שתהליך ההחלמה עצמו מהניתוח הוא קליל ומהיר למדי.

 

מנשך הפוך או לא תקין

במצבים של מנשך תקין, השיניים הקדמיות בעצם מכסות את השיניים העליונות בזמן הסגירה של הלסתות. עם זאת, בקרב אנשים מסוימים, ליתר דיוק, בכ-5% עד 10% מהאוכלוסייה, נוצר מצב בו השיניים התחתונות דווקא מכסות את השיניים העליונות. תופעה זו נקראת מנשך הפוך. מנשך הפוך, או באנגלית Cross Bite, הוא תופעה בה השיניים התחתונות נמצאות בעמדה קדמית יותר מהשיניים העליונות. כלומר, הלסת גדלה באופן אסימטרי. מנשך הפוך ניתן לאבחן בקרב מבוגרים וילדים כאחד. מומלץ לטפל בתופעה בגיל כמה שיותר מוקדם, על מנת למנוע התפתחות של הפרעות נוספות לתפקוד הלסת בהמשך החיים. הטיפול במצב זה כולל בתחילתו שימוש במכשירים מיוחדים וייעודיים למשל, מרחיב לסת או רסן הפוך. במצבים בהם המטופל כבר עבר את גיל ההתפתחות, יהיה צורך בניתוח אורתו-כירורגי לתיקון של המנשך.

הניתוח האורתו-כירורגי לתיקון מנשך הפוך מבוצע על ידי כירורג פה ולסת מומחה במרכז כירורגי שוורץ-ארד. הניתוח עצמו מתבצע תחת הרדמה מלאה ונמשך מספר שעות. לאחר הניתוח, תידרש תקופת החלמה של כשבועיים. הוא נחשב למורכב יחסית, משום שניתוח אורתו-כירורגי זה לא רק משנה את המנשך, אלא גם את מבנה הפנים. ביכולתו להשפיע על יכולת הדיבור, הנשימה, הלעיסה והאכילה של המטופל באופן משמעותי.

 

חיוך חושף חניכיים

חיוך חושף חניכיים נקרא גם Gummy Smile. זהו מצב בו נוצרת יותר מדיי חשיפה של החניכיים העליונות בזמן חיוך. מצב זה מתבטא בכך שהשפה העליונה בעצם מתרוממת מעל קו השיניים ומגלה רקמה של חניכיים חשופות. המראה שבסופו של דבר מתקבל נראה מאוד לא אסתטי. חשוב לזכור, שהשיניים שלנו מקושרות לדימוי העצמי שלנו באופן ישיר. הן ממוקמות במיקום בולט מאוד בפנים שלנו ומושכות אליהן תשומת לב רבה, בייחוד בעת חיוך. מקרים בהם החיוך חושף את החניכיים באופן מוגזם, יכולים להשפיע על תחושת הביטחון העצמי ולגרום לאנשים להגיע למצב בו הם בוחרים להפחית בחיוכים, וחבל. בנוסף לכך, חיוך חושף חניכיים יכול להעיד גם כן על בעיה בלסתות. לרוב, הסובלים ממנו עלולים להתקשות גם בסגירה מלאה של השפתיים.

כחלק מהטיפול במצב זה, מתבצע אבחון לסיבה הראשונית לחשיפת היתר של החניכיים. לעיתים חיוך חושף חניכיים נוצר עקב שיניים קטנות. במקרה הזה ניתן לצפות את השיניים בכתרים ולהגדיל אותן, בכך למנוע את חשיפת היתר של החניכיים. במקרים בהם הגורם לחיוך חושף חניכיים הוא לסת עליונה גדולה או בולטת מדי, הטיפול במצב יכלול ניתוח אורתו-כירורגי.

 

כיצד ניתן להיערך לקראת ניתוחים אורתו-כירורגיים?

ישנם כמה דברים חשובים שיהיה עליכם לעשות על מנת להתכונן כראוי לניתוח. לפני הכל, חשוב להביא אתכם בדיקות רפואיות בשביל לקבל אישור מרדים, בהתאם להנחיות שיינתנו על ידי האחות האחראית. לאחר מכן, לקראת הניתוח עצמו תבוצע בדיקה על ידי רופא מרדים אשר יסביר לכם את תהליך ההרדמה והסיבוכים העלולים להיות כרוכים בתהליך. ניתוחים אורתו-כירורגיים מבוצעים על ידי מומחים לכירורגיית פה ולסת במרכז כירורגי שוורץ-ארד.

מעבר לכך, צריכה להתבצע גם כן הערכה פסיכולוגית לפני הניתוח. ניתוחים אורתו-כירורגיים יכולים להקנות למטופל שינוי משמעותי ביותר במראה ומבנה הפנים. כחלק מההיערכות לניתוח, במרכז כירורגי שוורץ-ארד ישנו דגש גדול על החשיבות בליווי ותמיכה בכל מטופל על ידי הסביבה הקרובה שלו. התמיכה צריכה להתבצע לכל אורך התהליך, מהבדיקה הראשונית ועד לתקופת ההחלמה לאחר הטיפול. על מנת שהתהליך יצליח והמטופל יקבל את התוצאות שהוא ציפה להן באופן ראליסטי, ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לתמיכה הסביבתית.

 

מהן ההנחיות החשובות לאחר ניתוחים אורתו-כירורגיים?

לאחר ניתוחים אורתו-כירורגיים, חשוב לפעול לפי הנחיות המומחה המטפל. קיימות כמה תופעות לוואי שכדאי להכיר בכדי שתוכלו לקבל את הטיפול המתאים ביותר.

 

שימו לב לתופעות לוואי אפשריות

במהלך השבוע או השבועיים הראשונים שלאחר הניתוח ניתן לצפות לתסמינים שונים. למשל, נפיחות בפנים העלולה להיות מלווה בשטפי דם. בנוסף לכך, במקרים של ניתוחי לסת עליונה, עלולות להיות תופעות נוספות כדוגמת דימומים קלים מהאף למשך כמה שבועות, אן גודש באף. במקרים אלו ניתן להשתמש בתרסיס לאף להקלה על גודש, ולהימנע מקינוח האף לחלוטין בשבועות הראשונים. כאשר זה נוגע לניתוחי לסת תחתונה, לעומת זאת, יכולים להיות תסמינים אחרים כמו חוסר תחושתי מסוים למשך כמה שבועות עד חודשים, בחלקים בהם נפגעו העצבים בפנים.

חשוב לשים לב לתופעות הלוואי השונות ולהיות מודעים אליהן. בכל מקרה חריג, פנו לכירורג המומחה שלכם לביקורת. במרכז כירורגי שוורץ-ארד נבצע מעקב לאחר הניתוח ונעניק לכם את כל הכלים להחלמה מהירה וקלה ככל הניתן.

 

הקלה על כאבים והחלמה מהניתוח

בשעות שלאחר ניתוחים אורתו-כירורגיים חשוב מאוד שתצרכו כמה שיותר נוזלים. בין 2 ל-3 ליטר מים יכולה להיות כמות טובה ומספקת לאדם מבוגר. הנוזלים עוזרים לגוף להתאחות ומאפשרים ניתוק של העירוי כבר ביום למחרת. במידה ואתם מתקשים לשתות ניתן להשתמש בקשית, אך עדיין חשוב לזכור שאסור לוותר על שתייה מרובה של מים, בייחוד בשעות לאחר הניתוח.

על מנת להקל על הכאבים לאחר שעברתם ניתוחים אורתו-כירורגיים מסוג זה או אחר, יינתנו תרופות אנטיביוטיות, שטיפות פה, סטרואידים, משככי כאבים, ועוד. בכל הנוגע לחזרה לשגרה ופעילות גופנית, ההמלצה היא לחזור לפעילות לא מאומצת בהקדם. לצד זה, חשוב להימנע מפעילות מאומצת כלשהי לפחות למשך 2-3 שבועות לאחר הניתוח.

 

חזרו לאכול באופן הדרגתי ומבוקר

לאחר ניתוחים אורתו-כירורגיים, חשוב שתפעילו כמה שפחות עוצמה על הלסתות שלכם. תנו להן לנוח לכל הפחות במהלך 3 או 4 השבועות הראשונים לאחר הניתוח. בימים הראשונים, ניתן לצרוך נוזלים בלבד, ולאחר מכן הימנעו לחלוטין מלעיסת מזון קשה למשך החודש הראשון לפחות. בנוסף לכך, יש לצרוך מזון מרוסק בשבוע הראשון, ולאחר מכן רק מזון רך במשך כ-3 שבועות.

 

לסיכום, במרכז כירורגי שוורץ-ארד מבוצעים מגוון ניתוחים אורתו-כירורגיים מסוגים שונים, שמטרתם לעצב את הלסתות ולתקן מצבים שונים. כל ניתוח מותאם באופן אישי לצרכים של המטופל, המצב שלו והתופעה הספציפית ממנה הוא סובל. הניתוחים עצמם מבוצעים על ידי צוות כירורגים מומחים, מנוסים ומקצועיים ביותר בתחום פה-לסת-פנים. אנשים רבים סובלים ממצבים שונים של חוסר איזון בין 2 הלסתות או הסנטר שלהם. מצבים אלו יוצרים מראה לא סימטרי ולא אסתטי, ומלווים בלא מעט בעיות וקשיים בביצוע פעולות יומיומיות. מטרתם העיקרית של ניתוחים אורתו-כירורגיים היא לטפל בבעיות באזור הלסתות, שיניים וסנטר ולהעניק למטופלים צורת פנים סימטרית, אסתטית ומושכת.