23/08/20

דלקת בבלוטות הרוק – מהם התסמינים?

בלוטות הרוק ממלאות מספר תפקידים חיוניים: תמיכה בפירוק מזון כך שהוא יחליק בקלות אל הוושט ומשם אל הקיבה, הגנה על השיניים, שמירה על הלחות בתוך הפה ותרומה ללחות גם בחלקים נוספים של מערכת העיכול. דלקת בבלוטות אלה עלולה להוביל למספר תסמינים לא נעימים ולכן חשוב לאבחן אותה מוקדם ככל האפשר וכמובן גם לטפל בה.

היכן נמצאות בלוטות הרוק?

קיימות 6 בלוטות רוק גדולות, בלוטות אלה נחלקות ל-3 זוגות. זוג אחד ממוקם מתחת לאוזניים (בלוטות שנקראות פרוטיד), זוג שני נמצא מתחת ללסת (סבמנדיבולריות) והזוג השלישי שוכן ברצפת הפה, מתחת ללשון. בנוסף ל-6 הבלוטות הגדולות והמשמעותיות הנ"ל, מפוזרות ברחבי הפה עוד כמה מאות בלוטות קטנות יותר. כולן ביחד מפרישות ביממה בין ליטר ל-2.5 ליטר של נוזל שמורכב מ-99.5% מים ועוד חצי אחוז של אנזימים, יוני נתרן, יוני סידן, יוני אשלגן ואלקטרוליטים אחרים.

הגורמים האפשריים להיווצרות דלקת בבלוטות הרוק

גורם אחד לדלקת בבלוטות רוק הוא נוכחות של חיידק אשר מזהם את הבלוטה עצמה או את הצינורות המחוברים אליה. סיבה נפוצה שנייה היא חסימה באותם צינורות.
בקטריה אחת שמייצרת דלקת ואיתה כמובן סימפטומים (שיפורטו בהמשך) היא סטפילוקוק זהוב. גם סטרפטוקוקוס פיוגנס, סטרפטוקוקוס וירידנס ואיסכריה קולי עלולים לגרום לכך. במקרים אחרים הדלקת בבלוטות אלה היא תופעת לוואי של בעיות בריאותיות אחרות כגון גידול בחלל הפה, חזרת, יובש בפה, הרפס, תסמונת שיוגרן ועוד.
חסימה בבלוטות הרוק, כלומר בצינורות שדרכם מופרש הרוק, היא תופעה שכיחה יחסית אשר מתגלה אצל 1% מהאוכלוסייה. חסימה בבלוטות תת לסתיות נגרמת בדרך כלל בגלל נוכחות של אבנים (כמובן זעירות) בתוך הצינור, כך שהבלוטה מנסה להפריש את הנוזל אבל נתקלת במכשול. חסימה בבלוטות התת אוזניות היא לרוב תוצאה של היצרות הצינור. בכל מקרה מייצרת דלקת בלוטות הרוק תסמינים לא פשוטים, שחשוב לדעת לזהות.

הסימפטומים של דלקת בבלוטות הרוק

במקרים של דלקת בלוטות הרוק תסמינים אפשריים הם נפיחות של הבלוטה, קושי בפתיחת הפה לרווחה, כאב תוך כדי אכילה ולפעמים גם בזמן דיבור, טעם לא טוב בפה, ובחלק מהמקרים גם נפיחות בצוואר ובפנים, וכן חום ו/או צמרמורות.
חשוב להדגיש כי דלקת שלא מטופלת עלולה להוביל להצטברות מוגלה, היווצרות ציסטה, בלוטות מוגדלות ואפילו חסימה של דרכי אוויר (עקב זיהום בתחתית הפה) וזיהום חריף ומסכן חיים!
אם בלוטת הרוק נפוחה מאוד הדבר ניכר לעין – גם כשמדובר על הבלוטות שמתחת לאוזניים וגם על אלה שמתחת ללסת. אבחון וטיפול בבעיה זו מבוססים על אנדוסקופיה, כך שהם מתבצעים ביעילות גבוהה, בדיוק מרבי, תחת הרדמה מקומית ועם מינימום פגיעה בשגרה. חשוב להקפיד את הסיאלאנדסוקופיה – כלומר האנדוסקופיה לבלוטות הרוק – בידיים מקצועיות מאוד ומנוסות בביצוע ההליך.

לפרטים על טיפול בבלוטת רוק לחצו כאן

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

דלקת בבלוטות הרוק – מהם התסמינים?