05/08/20

טיפול בקשיים בלעיסה

קושי בלעיסה וכאבים בלסת מהווים פגיעה משמעותית באיכות החיים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הפרעה בשרירי הלעיסה, במפרק הלסת ובמבנים האנטומיים הסמוכים. תןפעה זו נקראת גם סנדרום טמפורומנדיבולריות או הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה. אבחון מהיר ומדויק וטיפול מקצועי מאפשרים להעלים את הכאב וליהנות מתפקוד תקין לחלוטין.

טיפול בקשיים בלעיסה

מהם הסימפטומים העיקריים של טיפול בקשיים בלעיסה?

פגיעה בשרירי הלעיסה, במפרק הלסת ובמבנים הסמוכים גורמת לא "רק" לקשיים בלעיסה, אלא לשורה ארוכה של סימפטומים נוספים, ביניהם:

  • כאב – חד או עמום, המופיע בזמן לעיסה, פיהוק, דיבור
  • הקרנות – כאב המוקרן לאזור צאאור וראש
  • דיבור לא ברור
  • "קליקים" – במהלך פתיחה או סגירה של הפה
  • סחרחורות
  • א-סימטריה בפנים
  • טנטון באוזניים (או תחושה שהן מלאות בנוזלים)

כדאי לדעת שמדובר בתופעה נפוצה למדי: אחד מכל 8 בני אדם סובל מהפרעות אלה ומהתסמינים שלהן.

כיצד מאבחנים הפרעות במפרק הלסת?

על-מנת להחליט אם קשיים בלעיסה הם אכן תוצאה של הפרעות במפרק הלסת או בעיה כלשהי בשרירי הלעיסה, ולא נגרמו עקב בעיה הקשורה לשיניים, יש לבדוק את טווח התנועה של המפרק, לבחון את מידת הרגישות של נקודות ספציפיות סביבו ולרוב לבצע גם צילום רנטגן רלוונטיים. במידת הצורך, ניתן לעבור גם MRI אולטרסאונד מקומי על מנת לקבל תמונת מצב מפורטת יותר ומדויקת במיוחד.
האבחון מסייע לרופא השיניים המטפל להבין גם מהו הגורם להפרעות הטמפורומנדיבולריות. הסיבות הנפוצות הן חבלה באזור הפנים או הצוואר, טיפול שיניים שבוצע באופן כושל, עומס יתר על המפרק (למשל בגלל לעיסה אינטנסיבית של מסטיקים או הידוק שיניים), סטרס ומבנה לא תקין של הלסת.

איך מטפלים בקשיי לעיסה עקב בעיה במפרק הלסת?

מפרק הלסת – הנקרא גם TMJ (ראשי תיבות של Temporo Mandibular Joint) – כולל 2 עצמות (לסת תחתונה ובסיס הגולגולת), דיסק סחוסי שמפריד ביניהן ובולם זעזועים וכן רצועות שתפקידן הוא להחזיק את המבנים הנ"ל ולסנכרן את תנועתם. בנוסף ישנם 4 שרירי לעיסה שמחוברים ללסתות, לצוואר ולגולגולת ומאפשרים גם דיבור ופיהוק.
במרבית המקרים, קו הטיפולים הראשון הוא שמרני. האפשרויות הן:

  1. שינוי הרגלים מזיקים – ויתור על מסטיקים וכסיסת ציפורניים, צמצום אכילת מזון קשה, הגבלה על רוחב פתיחת הפה, מודעות להידוק שיניים והפחתת תדירותו.
  2. סד לילה – סגר שמונע הידוק השיניים תוך כדי שינה במטרה להרפות את שרירי הלעיסה ולהפחית את העומס ממפרק הלסת.
  3. תרופות – להרגעת הכאב ולהרפיית השרירים.
  4. פיזיותראפיה – עיסוי אזור השריר והמפרק.

פעולות כירורגיות במפרק הלסת

כשהצעדים הנ"ל לא מספיקים, כדי להבטיח תפקוד תקין של המערכת הרגישה, יתבצעו פעולות כירורגיות רלוונטיות.
במרבית המקרים אין צורך בניתוח פתוח, אלא בפעולה זעיר-פולשנית שמבטיחה מינימום סיבוכים וריפוי מהיר. ההליכים הכירורגיים המתאימים הם שטיפת מפרק (ארתרוצנטזיס), ארתרוסקופיה והזרקת בוטולינום טוקסין לשרירי הלעיסה.
במצבים מורכבים במיוחד יישקל ניתוח. הניתוחים האפשריים הם שחזור מפרק הלסת, ארתרופלסטי, אמינקטומי, קונדילקטומי, סטילואידקטומי וקורונואידקטומי.

טיפול בקשיי לעיסה במרכז הכירורגי שוורץ-ארד

המרכז הכירורגי שוורץ-ארד מציע את כל סוגי הטיפולים הנחוצים כדי לפתור קשיי לעיסה ומצוקות אחרות שמקורן הוא הפרעות במפרק הלסת. הציוד המשוכלל במרפאה מאפשר אבחון מהיר ומדויק, והניסיון הרב של צוות הרופאים – בראשותה של ד"ר דבורה שוורץ ארד, מומחית בעלת שם עולמי – מבטיח קבלת החלטות מיטבית וביצוע מיומן של דרך הפעולה הנבחרת.
אתם מוזמנים להשאיר פרטים, ולקבל מאיתנו מידע נוסף לגבי הדרכים שבהן נוכל לעזור לכם לזכות בתפקוד תקין של הלסתות ושל שרירי הלעיסה.

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

טיפול בקשיים בלעיסה