27/08/19

טיפולי שיניים בטשטוש עמוק

פוחד מטיפולי שיניים? עקירות? השתלות שיניים? טיפולי שורש? ניתן לבצע את הטיפולים תחת מגוון נרחב של תמיכות מהרדמה כללית עד שימוש ב "גז צחוק". "טשטוש" מאפשר למטופלים הסובלים מחרדה משמעותית לעבור טיפולים בכל רמת מורכבות, תוך הפחתה משמעותית של אי הנוחות במהלך הטיפול.
בואו נעשה סדר באמצעים העומדים לרשותנו היום:

טיפולים בעזרת גז צחוק:

טיפולי שיניים בטשטוש עמוק

זהו למעשה גז N2O הנשאף במהלך הטיפול דרך מסכה. לפיכך קרוי בעגה המקצועין "סדציה נשימתית". טיפול זה בעל הסיכון הנמוך ביותר (כמובן שצריך להיות מיומן בטיפול ובעל הכשרה מתאימה כדי לעסוק בסדציה זו). שימוש בגז צחוק, מאפשר טיפול פשוט על כיסא רופא השיניים, ללא צורך בהכנות מיוחדות למעט צום של 3 שעות לפני כן. יחד עם זאת, יש עדיין צורך גם בהרדמה מקומית. גס הצחוק, או כל טשטוש אחר, אינו חלופה להרדמה מקומית אלא רק מהווה גורם עוזר ותומך לחרדה שלנו מטיפולי שיניים. היתרון בשימוש בגז הצחוק, השפעתו חולפת דקות לאחר סיום הטיפול, וניתן לאחר מכן לנהוג כרגיל כולל נהיגה ועבודה.
טיפול שיניים בטשטוש עמוק (סדציה) מהווה דרגה מעל הטיפול בגז צחוק.

 

טיפולים תחת סדציה עמוקה (טשטוש) או הרדמה מלאה (כללית):

בשנים האחרונות ניתן לשמוע ולקרוא מגוון המלצות על טיפולי שיניים תחת סדציה (טשטוש), או הרדמה מלאה, שכן דרך זאת מהווה פתרון אידיאלי לאנשים חרדתיים מטיפולי שיניים או כאשר הטיפול המיועד ארוך, או קשה מכדי לעבור אותו רק תחת הרדמה מקומית עם או בלי גז צחוק, או לכל מי שמעוניין לסיים את כל או רוב טיפולי השיניים הלא נעימים ביום אחד.
חשוב להדגיש שטיפול שיניים תחת טשטוש עמוק מחייב לא רק רופא שיניים שהוסמך לבצע טיפול כזה ע"י משרד הבריאות, אלא גם נוכחות רופא מרדים לצורך שמירה על בטיחות המטופל

למי מתאים טיפול שיניים בהרדמה מלאה או טשטוש?

  • חרדה מטיפולי שיניים (חרדה דנטלית) הנה פוביה מוכרת ושכיחה ביותר, וקרוייה דנטופוביה (דנטל – שיניים, פוביה – פחד) דנטפוביים הינם אנשים הסובלים מבעיית חרדה בכל הקשור אל טיפולי שיניים ונוטים לדחות טיפולים. פעמים רבות לאנשים דנטפוביים נמנעים מטיפולי שיניים עד שמתפתח מצב קריטי שדורש טיפול חירום. במקרים כאלה של הזנחה, הטיפול עלול להיות כואב ופחות נעים ואז נוצר מצב של מעגליות.
  • אנשים אשר סובלים מרפלקס הקאה – רפלקס הקאה נועד להגן עלינו ומיועד למנוע כניסת עצמים לגרון שלא כתוצאה מבליעה. רגישות הרפלקס שונה לכל אדם. רגישות יתר, גורמת לאי יכולת לעבור טיפול שיניים רגיל, ואפילו מגע קל בלזון או לעיתים רק המחשבה על הטיפול עלולה לעורר את התגובה להקאה.
  • אלרגים לחומר ההרדמה המקומית – רגישות או אלרגיה לחומרי הרדמה ואילחוש מקומי אינן נדירות,.כדאי שתיערך בדיקה של רגישות לחומרי הרדמה אלטרנטיביים. אם יתברר כי אין חומר אלטרנטיבי לטיפול תחת הרדמה מקומית, ניתן לבצע את הטיפול תחת טשטוש באחת מהטכניקות של סדציה תוך ורידית (טשטוש עמוק), או הרדמה כללית
  • סובלים מבעיות רפואיות שונות שאינן מאפשרות ישיבה ממושכת על כיסא רופא השיניים – בעיות אורתופדיות, פרקינסון, טרשת וכו'.
  • בעלי מפתח פה קטן – לעיתים יש הגבלה בפתיחת הפה שאינה מאשפר טיפול "רגיל" אולם ניתן להגיע למפתח פה טוב יותר (מקסימלי האותו מטופל ללא הפעלת כוח) בעת הרדמה כללית בשל הרלקסציה בעת הסדציה או ההרדמה.
  • ילדים המסרבים לשתף פעולה אצל רופא השיניים – או בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים
  • אנשים בעלי הפרעה או ליקוי קוגנטיבי-התנהגותי/מוטורי

טיפול שיניים בטשטוש עמוק או בהרדמה כללית, הוא הטיפול האידיאלי למקרים מהסוג זה. שכן, מדובר על טיפול ללא תחושת כאב וללא הצורך להתמודד עם הפחדים.

מה ההבדל בין טיפולי שיניים בטשטוש עמוק וטיפולי שיניים תחת סדציה?

טשטוש וסדציה הם שמות שונים לאותה הפעולה. אחד בעברית והשני בשפה המקצועית.
במהלך סדציה/טשטוש המטופל נשאר בהכרה מעורפלת (לא מלאה) לאורך כל הטיפול ויוכל לשמוע ולהבין הוראות הניתנות לו ובהתאם גם לשתף פעולה עם הרופא. טשטוש אידיאלי לאנשים שנרתעים מטיפולי שיניים, אך אינם מעוניינים לאבד שליטה. לאורך כל הסדציה המטופל ירגיש מנומנם ומרוחק מהמצב, דבר אשר יאפשר לו להימנע מאי נוחות הקשורה אל טיפול השיניים. בהטיפול אינו משנה את צורך הטשטוש, בדיוק כמו בטשטוש בגסטרוסקופיה, וברקטוסקופיה, אלו פעולות שונות הנערכות באותה צורך טשטוש (סדציה תוך ורידית). המטופל לא זוכר את רוב האירוע למרות שנמצא בהכרה מעורפלת במהלך הטיפולים.
הרדמה מלאה היא מצב בו המטופל אינו בהכרה במהלך הטיפול. חשוב לדעת שסוג ההרדמה תמיד יותאם לאופיו של המטופל, מצבו הבריאותי והטיפולים אותם הוא צריך לעבור.
סדציה ורידית (טשטוש עמוק) או הרדמה כללית, יתבצעו תמיד בנוכחות רופא מרדים וצוות מיומן על פי דרישות משרד הבריאות ובמתקן המאושר לכך.
החלטה על ההרכב הנכון של צוות המומחים, זימון של צוות הרדמה,וכן שליחת המטופל לבדיקות מקדימות הכוללות בדיקות דם, א.ק.ג וצילום חזה. צום טרם הפרוצדורה הטיפולית ופגישה עם הרופא המרדים יוחלטו טרם הטיפול בעת בדיקה וייעוץ אצל הרופא המומחה. לאחר ביצוע הטיפול, המטופל יעבור לחדר ההתאוששות למספר שעות וישוחרר לביתו.

טיפולי שיניים ברמות סדציה שונות (שאיפתית, ורידית – עמוקה) והרדמה כללית

מרכז כירורגי שוורץ-ארד החדשני הוקם על ידי ד"ר דבורה שוורץ- ארד אשר ידועה גם כחוקרת ומרצה בינלאומית בתחום. מרכז הטיפולים החדשני שלנו הינו בעל רישיון ממשרד הבריאות לביצוע טיפולי שיניים בטשטוש עמוק וטיפולי שיניים בהרדמה מלאה ובנוסף הוא משמש להכשרת רופאים לביצוע טיפולים תחת הרדמה וקבלת אישור מטעם משרד הבריאות בתום הקורס וביצוע המטלות.

לכתבות נוספות במגזין

אודות הכותבת

ד"ר דבורה שוורץ-ארד

בוגרת הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית הדסה עין כרם, חברה בצוות המרצים ומרצה בכירה באוניברסיטת ת”א, מרצה מבוקשת בעולם ובארץ ועוד

לקביעת תור התקשרו 03-5497368

לפרטים נוספים

טיפולי שיניים בטשטוש עמוק