29/03/23

עקירת שתי שיני בינה ביחד

עקירת שתי שיני בינה יחד (2)

שיני הבינה שלנו הן שיניים המצויות בחלק האחורי של הפה, ובעיקרון אינן משרתות מטרה מסוימת. למעשה, השיניים הללו הן חלק באבולוציה שלנו שנשאר מימי קדם, כאשר היה לנו צורך בהרבה שיניים בכדי לפרק את האוכל הקשה. היום שיני בינה יכולות לפתח בעיות וכאבים ולעיתים גם מהוות מטרד ממשי. עקירת שתי שיני בינה ביחד מאפשרת להיפטר משתי השיניים העליונות או התחתונות לפי הצורך, ומעניקה פתרון נהדר לכאבים ואי הנוחות שהשיניים האלו גורמות. 

במאמר זה נדבר על עקירת שתי שיני בינה ביחד, כיצד ההליך מתבצע, באילו מקרים יהיה בו צורך ולמה זה מומלץ.

מהן שיני בינה ומדוע כדאי לעקור אותן?

שיני בינה הן הסט השלישי של הטוחנות המופיעות בחלק האחורי של הפה. שיני הבינה שלנו לא תורמות לנו כמעט לשום דבר, ולהיפך, הן אף יכולות להיות די בעייתיות. הן לא מסייעות ללעיסה טובה או למבנה השיניים והלסתות, ובמקרים רבים ההופעה שלהן גם גורמת לכאבים ואי נוחות. כאב שנוצר בעקבות שיני בינה נגרם בעיקר כאשר הן בוקעות בפה בעל שיניים יחסית צפופות ויוצרות לחץ רק על הלסתות ושאר השיניים בפה. 

תאוריית האבולוציה של דרווין אומרת כי הלסתות של בני האדם מצטמצמות עם השנים. בעבר היינו צריכים ללעוס מזון טרי וקשה יותר. היום, כל המרקמים השונים זמינים עבורנו ורוב האוכל הוא נוח ללעיסה ויחסית רך. עכשיו כאשר אין לנו צורך בפירוק מאכלים מורכבים, הלסת עצמה הופכת לקטנה יותר, בעוד השיניים נשארות באותו הגודל המקורי שהיה להן בימי קדם. המצב יוצר צפיפות בפה שגורמת לכך שאין מקום לשיניים אשר בוקעות מאוחר יותר. ככל שהדורות חולפים, הצורך בשיני הבינה פוחת, ולכן היום מקובל מאוד לעקור אותן מכיוון שהן גורמות לאי נוחות וכאבים בלסת. בנוסף, הן יכולות להזיז את המנח של שאר השיניים, מה שעלול להוביל למראה לא אסתטי. על ידי עקירת שתי שיני בינה ביחד ניתן להסיר את המוקדים הבעייתיים בהליך אחד.

כיצד מתבצעת עקירת שתי שיני בינה ביחד?

במסגרת הליך עקירת שתי שיני בינה ביחד, תתבצע זריקת הרדמה מקומית (או מספר זריקות) לפני תחילת הטיפול על מנת לטשטש את תחושת הכאב. לאחר שהאזור מורדם לחלוטין, ניתן להתחיל בתהליך עצמו. בשביל להכין את שיני הבינה לעקירה, הכירורג קודם כל יוצר חתך קטן בחניכיים אשר חושף את השורשים של שיני הבינה. לאחר מכן השיניים מוסרות ישירות מהשורש שלהן על ידי הידוק ומשיכה שלהן החוצה באמצעות מלקחיים מיוחדים. לבסוף, הכירורג סוגר את החתכים ותופר את אזור הרקמה החשופה. מומלץ לעקור את שתי השיניים יחד בכדי להסיר את המוקד הבעייתי בבת אחת. כך גם תקופת ההחלמה קצרה יותר ואין צורך להמתין לתור נוסף.

באילו מקרים יהיה צורך בעקירת שתי שיני בינה ביחד?

הצורך בעקירת שתי שיני הבינה עולה במקרים בהם השיניים צומחות באופן שמפריע לשאר השיניים בפה ולוחץ עליהן. כמו כן, קשה לצחצח את השיניים הללו משום שהן ממוקמות בסוף הלסת ולכן פעמים רבות נוצרת בהן עששת שלא ניתן לטפל בה בעזרת סתימה רגילה. הדבר נכון בייחוד כאשר הלסת קטנה יחסית והרופא לא יכול להגיע לשיניים. כדי למנוע סיבוכים בהמשך, מומלץ לעקור את שתי שיני הבינה כך שלא ישפיעו על שאר השיניים הסמוכות.

 

אולי יעניין אותך גם: