26/02/23

שן בינה: עקירה או טיפול שורש? זאת השאלה

שן בינה עקירה או טיפול שורש

שיני בינה הן שיניים טוחנות לכל דבר. הן בוקעות ומתפתחות בחלל הפה בגיל יחסית מתקדם, לקראת שנות ה-20 לחיינו, בשלב בו התפתחות השיניים והלסתות מסתיימת לחלוטין. שיניים אלו לא תורמות ללעיסה או למבנה הפה שלנו, ולעיתים אפילו מהוות מטרד מסוים. שיני בינה הן האחרונות להתפתח בפה שלנו. מסיבה זו, אין להן ברירה אלא להדחק לאחורי הפה ובמקרים רבים לא נשאר להן מקום רב להתפתח בו בצורה תקינה. מצב זה עלול ליצור עיוות בצורת הגדילה של שורשי השיניים ותעלות העצבים שלהן. כתוצאה מכך, טיפול שורש בשן בינה נחשב לטיפול מורכב יחסית. אז מה כדאי לעשות במקרים בהם נדרש לבצע טיפול שורש בשן בינה? האם כדאי לעבור את הטיפול או שעדיף לעקור את השן כליל?

 

מה הוא טיפול שורש?

טיפול שורש הוא אחד הטיפולים השכיחים ביותר בקרב רופאי שיניים בארץ ובעולם. ביצוע של טיפול שורש יידרש במקרים בהם החורים בשיניים הם עמוקים מדי, העששת לא עוברת וכבר לא ניתן לבצע סתימה פשוטה לתיקון השן. בנוסף לכך, טיפול שורש גם מתבצע לצורך שיקומי, כהכנה לפני בנייה של כתרים בשיניים, למשל.

בטיפול עצמו, יידרש טיפול ממוקד של הרקמה הפנימית של השן, הנקראת מוך השן. זוהי רקמה חיה הכוללת סיבי עצב וכלי דם של השן. במקרים בהם נוצרת דלקת, עששת או זיהום ברקמה הזו יעלה הצורך בטיפול שורש. המטרה העיקרית של הטיפול היא לסלק את החיידקים ואת הנזק שהם גרמו לתעלות השן, למנוע זיהום חוזר בעתיד ולהחזיר את השן לתפקוד מלא ותקין בחלל הפה.

 

מתי נמליץ על טיפול שורש עבור שיני בינה?

טיפול שורש בשן בינה יכול להיות תהליך מאתגר במיוחד עבור רופא השיניים המומחה שלכם. הוא כולל בתוכו התמודדות עם כמה קשיים. לכן, חשוב שאם אתם צריכים לעבור טיפול שורש, תעשו זאת במרפאה מקצועית אצל כירורג מומחה לפה ולסת. אז מדוע טיפול זה נחשב למורכב יחסית? ובכן, לפני הכל, המיקום של שן הבינה בתוך הלסת הוא מאוד מרוחק ופנימי. השן נמצאת במעמקי הפה ולכן קשה יותר להגיע אליה. בנוסף לכך, שיני הבינה קרובות מאוד ללוע. מגע קל במקום עלול לעורר רפלקסי הקאה ולהביא לבחילות.

ישנם מקרים בהם דווקא כן נמליץ על טיפול שורש עבור שיני בינה. למשל, במצבים בהם השן יחסית בריאה ומשחקת תפקיד חשוב במנח של שאר השיניים, אז יהיה חבל להפטר ממנה. טיפול שורש בשן בינה לרוב יתבצע גם במקרים בהם החניכיים בריאות לחלוטין והשן חשובה לתמיכה, להשתלות ולשיקום של שאר חלל הפה.

 

באילו מקרים כדאי לבצע עקירה של שן בינה במקום טיפול שורש?

במקרים מסוימים, נמליץ דווקא על עקירה של שיני הבינה במקום על טיפול שורש. למשל, במצבים בהם השיניים מאוד רקוחות ולא ניתן לצחצח אותן, הן עלולות לפתח עששת. כמו כן, בקרב שיני בינה, לעיתים יכולות להיווצר "שיניים כלואות", כאשר אין הרבה מקום בלסת השן נותרת כלואה. מצב זה פוגע בחניכיים וגורם לכאבים. בנוסף לכך, ביכולתן של שיני בינה להזיז ולשבש את מבנה השיניים כולו. בחלק מהמקרים שיני הבינה הבוקעות ומתפתחות יכולות לגרום למראה לא מסודר וצפוף שמצריך לא רק עקירה, אלא גם התערבות אורתודונטית מקצועית.

 

אולי יעניין אותך גם: