14/11/22

תיקון עיוותים בלסת למבנה פנים אסתטי ומחודש

גוף האדם הוא ברובו לא סימטרי. קיימים מצבים שונים בהם חלק זה או אחר של הגוף שלנו שונה מהחלק המקביל אליו. הדבר שכיח במיוחד בקרב אזור הסנטר והלסתות. עיוותים בלסת נוצרים בעיקר בעקבות סיבות גנטיות, בהן מתקבל סנטר בולט או שקוע במיוחד. היום, בזכות התקדמות הטכנולוגיה בעולם הרפואה והכירורגיה, ניתן לתקן עיוותים שונים בלסת בעזרת ניתוח אורתוגנטי. במאמר זה נסביר על עיוותים שונים העלולים להיווצר בלסת, מה גורם להם וכיצד ניתן לבצע תיקון עיוותים בלסת להענקת סימטריה לפנים ומראה מחודש ואסתטי.

מה הם עיוותים בלסת?

מצבים של עיוותים בלסת יכולים להיגרם בשל כמה סיבות שונות. במקרים רבים, הם נוצרים בעקבות הפרעות גדילה לא פרופורציונלית של אחת הלסתות ביחס לשנייה, או גדילה מואצת של שתיהן. מקרים אלו לרוב גורמים למצבים בהם הלסת התחתונה נמצאת במנח אחורי מדי או קדמי מדי. לצד זאת, קיימים גם מקרים אחרים בהם אחת הלסתות תהיה גדולה או קטנה באופן משמעותי מהשנייה. פרמטרים שונים נלקחים בחשבון בעת קביעת סוג העיוותים בלסת, כדוגמת עומק, גובה וגודל הלסתות. עיוותים שונים בלסת גורמים למראה לא סימטרי ולא אסתטי, וכמו כן גם מובילים להפרעות תפקודיות שונות. ניתוח אורתוגנטי המתבצע על ידי כירורג מומחה פה ולסת, יכול לסדר את מבנה הלסתות ולהעניק למטופל מראה אסתטי ותוצאה מרשימה במיוחד.

איך עיוותים בלסת נוצרים מלכתחילה?תיקוון עיוותים בלסת שוורץ ארד

עיוותים שונים בלסת עשויים להופיע בקרב אנשים שונים בתור מום מולד, כתוצאה מפגיעה בכלי דם בלידה או בתקופת ההיריון, או להתפתח עם גיל ההתבגרות עקב גדילת יתר של הלסתות. ניתוח לתיקון עיוותים בלסת יכול לעשות הבדל משמעותי ביותר. מעבר לעובדה שעיוותים בלסת מהווים פגם קוסמטי ויכולים לפגוע בתחושת הדימוי והביטחון העצמי – הם גם מהווים מטרד פונקציונלי לכל דבר. זה יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כדוגמת קשיים בדיבור ובהגייה, בעיות נשימה או שינה תקינה, קשיים באכילה ולעיסה, הפרעות בסגר ומנשך תקין, אי יכולת לסגור את הפה כראוי, ועוד מצבים המפריעים להתנהלות תקינה בחיי היומיום.

כיצד מתבצע תהליך תיקון עיוותים בלסת?

ישנם ניתוחים שונים שניתן לבצע על מנת לתיקון עיוותים בלסת. לרוב, יהיו אלו ניתוחים אורתוגנטיים שמטרתם להזיז ולשפר את מבנה הלסתות והסנטר. ניתוחים אלו מבוצעים על מנת לתקן עיוותים לא תקינים של העצמות, אסימטריה של מבנה הלסת, ליקויי דיבור או לעיסה, ועוד. רוב הניתוחים האורתוגנטיים מתבצעים דרך חלל הפה, מה שאומר שהם לא מותירים אחריהם צלקות חיצוניות נראות לעין. הניתוח עצמו נעשה בעזרת חתכים מוסתרים בחניכיים ובעצמות הלסתות. הכירורג המומחה ממקם את הלסתות בעמדה אופטימלית ומקבע אותן על ידי פלטות וברגים מטיטניום. אין צורך לדאוג להוצאת התפרים לאחר הניתוח משום שהתפרים במקום נעשים על ידי חוטים מתמוססים. 

ניתוח תיקון עיוותים בלסת אורך לרוב בין 2-5 שעות הרדמה, תלוי במורכבות המצב והטיפול הנדרש. בנוסף לכך, כדאי לדעת כי ישנן אסטרטגיות שונות לביצוע של ניתוח אורתוגנטי לתיקון עיוותים בלסת. הגישה הנבחרת בסופו של דבר על ידי הכירורג המומחה תשתנה בהתאם למצבו של המטופל והבעיה הספציפית שאובחנה אצלו. לאחר בחירת השיטה המתאימה, לרוב תתבצע התאמה של הלסת עד להגעה לסגר תקין ונכון, המתלווה בקיבוע סופי. לבסוף, מתקבל מראה אסתטי לצד שיפור פונקציונלי משמעותי המעלה את איכות החיים של המטופל.