24/04/23

כמה שיניים יש לנו בפה? אחת ולתמיד

כמה שיניים יש לנו בפה? אחת ולתמידהשיניים בפה שלנו בעלות תפקיד חשוב ומרכזי ומשפיעות על אספקטים שונים ורבים בחיינו. תפקידן המרכזי הוא לסייע לנו ללעוס אוכל, אך הן הרבה יותר מעזרים ללעיסה. השיניים שלנו מראות על בריאות טובה, אסתטיקה, שיפור עצמי ואפילו סטטוס. פה מלא בשיניים ישרות ולבנות מקושר עם אנשים ששומרים על בריאותם והמראה החיצוני שלהם ולא מוכנים להתפשר על פחות מכך. במהלך החיים, לעיתים נאבד חלק מהשיניים שלנו בשל חבלות או שיניים שנפגעו מעששת. כמו כן, במחזור חיינו כל השיניים בפינו מתחלפות כאשר אנחנו קטנים, נושרות וחדשות צומחות במקומן. הרבה שנים לאחר מכן מתחילה צמיחה של שיניים נוספות, שיני הבינה שלנו. אז כמה שיניים יש בפה כולל שיני בינה? מהי הכמות המדויקת והאם זה משתנה מאדם לאדם? הכנו עבורכם את כל התשובות כאן, לגבי כמות השיניים שלנו בפה, מה משפיע עליהן ואיך נשמור עליהן כראוי.

כמה שיניים יש בפה לאחר שהן צומחות בילדות?

מערכת השיניים הראשונה נקראת, בשפה המקצועית, שיניים נשירות, אשר קיבלו את הכינוי "שיני חלב" משום שהן מקושרות לתקופת הילדות שלנו. הן קיבלו את השם כתוצאה מכך שהן בוקעות בפה של התינוקות בשלב שבו הם עדיין ניזונים בעיקר מחלב. לילדים ישנה מערכת של 20 שיניים בסך הכל, 10 שיניים בלסת העליונה ו-10 שיניים בלסת התחתונה. הלסת של הילדים מחולקת ל-4 רבעים. בכל רבע של הלסת בוקעות 2 שיניים חותכות, 2 שיניים טוחנות, וניב אחד. בסביבות גיל 6 הילדים מתחילים לאבד בהדרגה את השיניים שלהם, תהליך אשר נמשך מספר שנים. השיניים אשר נושרות מתחלפות עם הזמן בשיניים קבועות, המכונות "שיני בשר", ובוקעות במקומן של השיניים הנשירות, בנוסף לשיניים נוספות שמצטרפות למערכת השיניים בלסת.

כמה שיניים בשריות יש בפה אחרי שהתחלפו?

בלסת של מבוגרים לאחר שכל השיניים הנשירות נפלו, צומחות בסך הכל 32 שיניים. 16 שיניים בלסת העליונה ו-16 בלסת התחתונה. השיניים הללו מכונות "שיניים בשריות" או "שיניים קבועות". הלסת בפינו מתפתחת בדרך כלל עד גיל ההתבגרות, אך ההתפתחות שלה יכולה להימשך גם עד גילאי 20 במקרים מסוימים. השיניים הקבועות ילוו אותנו לאורך כל חיינו, ועל מנת שנוכל לשמור עליהן כראוי ולהאריך את הזמן שהן נשמרות בפינו, חשוב לשמור היגיינת פה טובה, לצחצח אותן לפחות פעמיים ביום, להעביר חוט דנטלי, ומעל הכל להגיע לרופא השיניים שלכם לבדיקות שגרתיות ולבצע את הטיפולים הדרושים כמו ניקוי אבנית, סתימות ועקירות בזמן. כך נוכל לוודא שהחיוך שלנו יישאר מלא ובריא למשך שנים.

כמה שיניים יש בפה כולל שיני הבינה שלנו?

מלבד השיניים הקבועות בפינו, באזור גילאי 20 פלוס, צומחות לנו שיניים נוספות בפה, הנקראות גם "שיני בינה". הן קיבלו את הכינוי שלהן בזכות כך שהן צומחות בגיל מאוחר יחסית, אחרי גיל ההתבגרות הרווי בהורמונים, מתי שכבר התבגרנו ויש לנו מעט בינה. שיני הבינה הן 4 שיניים טוחנות בסך הכל אשר צומחות אחת אחת או לעיתים ביחד. הגיל בו הן מגיחות הוא אינדיבידואלי ומשתנה מאם לאדם בדר"כ החל מגיל 12. את שיני הבינה מקובל בדרך כלל לעקור ממקומן, בעיקר משום שהן יוצרות לחץ בלסת ועלולות להזיז את השיניים הקיימות ממקומן, מה שיוצר מראה לא אסתטי, ציסטות, פגיעה בשיניים סמוכות וכו.