24/04/23

לאכול אחרי עקירת שיני בינה – מה מומלץ ומה לא?

נפיחות בפנים אחרי עקירה

אחרי עקירת שיני בינה, ישנם מזונות מסוימים שניתן לאכול וכאלו שאסור. בשביל להבטיח שהתוצאה מהטיפול תהיה יעילה וההחלמה תתבצע באופן המיטבי ביותר, חשוב להישמע להנחיות הרופא המומחה שלכם ולעקוב אחריהן. עקירה של שיני בינה היא הליך נפוץ אשר אנשים רבים נאלצים לעבור במהלך חייהם. הצורך בעקירת השיניים עולה כאשר הן מפעילות לחץ על החניכיים ושאר השיניים וגורמות לכאבים או תזוזה של השיניים האחרות בפה. בשביל שתוכלו לאכול אחרי עקירת שיני בינה בנחת, ריכזנו עבורכם מדריך המפרט מה מומלץ לאכול ומה לא.

מהן שיני בינה ומדוע יש לעקור אותן?

שיני הבינה הן הסט האחורי ביותר של השיניים, אשר צומחות אחרונות ומופיעות בדרך כלל בגילאי 18-24 ומכאן גם שמן (בינה, אחרי גיל העשרה). בחלק מהמקרים, כאשר בפה יש מספיק מקום עבורן, הן בוקעות ללא בעיות. המצבים שמצריכים עקירה של שיני הבינה הם כאשר חלל הפה קטן מכדי להכיל את השיניים, והן מתחילות לגרום לכאבים ואי נוחות.

מה לא מומלץ לאכול אחרי עקירת שיני בינה?

אחרי הליך של עקירת שיני בינה, חשוב לאכול תזונה מזינה הכוללת הרבה נוזלים ומזונות רכים. לאחר הניתוח מומלץ לא לאכול מזונות חמים או לשתות משקאות חמים, לפחות במשך היומיים הראשונים. יש להימנע ממזונות קשים מכל סוג, וגם ממאכלים שעלולים "להיתקע" בשיניים כמו תירס, גרעינים, ממתקים מסוכרים, טופי, מסטיק, וכדומה.

מה כן כדאי לאכול אחרי עקירת שיני בינה?

אחרי עקירת שיני בינה כדאי לאכול מאכלים נוזליים, רכים וקרים. כמו מה למשל? ריכזנו עבורם כמה רעיונות למאכלים שאפשר לאכול אחרי עקירת שיני בינה לשמירה על התוצאות ותהליך החלמה מיטבי. כמו כן, חשוב לעקוב אחר הוראות הרופא המומחה שביצע את ההליך, לגבי מה כדאי לאכול לאחר הניתוח ומה אסור בהתאם למצב שלכם. בפרק הזמן הראשון לאחר עקירה כירורגית, הפה צריך להישאר סגור וההמלצה היא להימנע מדיבור בגלל הדימום מהחניכיים במקום ממנו הוצאה השן. הרופא המומחה מניח פד גזה לספיגה של הדימום ויש להחליף אותו עד שהדימום נפסק. בשעתיים הראשונות לאחר העקירה של שיני הבינה אסור לשתות או לאכול בכלל על מנת לאפשר לאזור הרגיש להתאושש מההליך. אחרי כשעתיים שלוש, ניתן לחזור לצרוך מזונות ספציפיים.

המאכלים שנחשבים לבטוחים לאחר עקירת שיני בינה הם:

מוצרי חלב קרים ורכים
מאכלים כמו יוגורט, גבינה לבנה, גלידה וכדומה יכולים להיות בחירה נהדרת למזונות שניתן לאכול אחרי עקירת שיני בינה. אפשר לשלב אותם עם קצת דבש או סילאן לשיפור ושדרוג הטעם. כמו כן, אסור לשתות קפה או תה חם, אבל כן אפשר לשתות אייס קפה או תה קר (ללא קשית).

ירקות מעוכים או פירה קר
רעיון מעולה למאכלים רכים שלא מזיקים לפה אחרי עקירת שיני בינה הם ירקות מעוכים שהתקררו. ניתן להכין אבוקדו, תפוחי אדמה (פירה) או בטטה ולהגיש אותם קרים בתוספת מעט תבלינים ושמן זית.

שייקים או סמודי של פירות
שיקים המכילים פירות רבים הם אפשרות טובה לקבלת ויטמינים ואנרגיה לאחר עקירות. אפשר להכין שייק בבלנדר ולשתות אותו – לא דרך קשית – או לשים סמודי בקערה ולשלב מעליו פרי רך ומעוך, כמו בננה או אפרסק. זכרו שבמקרה הזה אגוזים או פירות יבשים לא באים בחשבון עד להחלמה מלאה.

אולי יעניין אותך גם: