24/08/22

ציסטות בפה טיפול

פירוש המילה 'ציסטה' הוא שק סגור, מלא בחומר מוצק למחצה או נוזלי, שיש לו קרום אבנורמלי. ציסטות עלולות להופיע באיברים שונים בגוף וגם בפה. קיומה של ציסטה עלול להוביל לפגיעה באיברים שונים בחלל הפה ובסביבתו, ובחלק מהמקרים ישנו גם כאב. בכל מקרה של ציסטות בפה טיפול מקצועי כולל אבחון מקיף של המקור להיווצרות הבעיה, ועל הבסיס הזה תיקבע תוכנית הטיפול הנכונה. כאן בעמוד תמצאו מידע רלוונטי כללי, כשבאופן טבעי ייעוץ ספציפי עבורכם יינתן לאחר בדיקה מתאימה במרפאה.

המקומות שבהם עלולה להופיע ציסטה בפה

  • שן בינה כלואה – שיני בינה כלואות מייצרות שלל תופעות לא רצויות, בכלל שהן לא מצליחות לבקוע באופן מלא מהחניכיים.ציסטות בפה טיפול
  • רקמות רכות – ובהן רצפת הפה, הלחי וגם השפה התחתונה.
  • הלסת – במקרה כזה מקור הציסטה הוא זיהום שלא קיבל טיפול מתאים, ובשל כך זלגו חיידקים דרך חוד השורש של השן והגיעו אל עצם הלסת.
  • שן שעברה טיפול שורש – גם כן בשל זיהום, בעיקר בגלל טיפול לא מקצועי מספיק.

כמו כן עלולה להתפתח ציסטה בפה עקב הצטברות נוזלים בשל חסימה בבלוטת רוק. גורם נוסף הוא חבלה חיצונית.

הסכנות הטמונות בציסטות בחלל הפה שלא מטופלות באופן מקצועי

ציסטות עלולות לגרום לכאב. זהו מצב פשוט יחסית, משום שהכאב לרוב יניע את האדם לחפש פתרון – מן הסתם במרפאת שיניים שאמונה על טיפול בציסטות בחלל הפה. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי גם כשאין תחושת כאב, חשוב לפנות לעזרה: ציסטה עלולה לגרום לנזק, ואפילו חמור, לגורמים המבניים בחלל הפה. למעשה, מוגלה עלולה לפרוץ את הקרום של השק ולהגיע גם למקומות כמו אזור תת הלסת ואפילו הצוואר ולגרום לפגיעה של ממש.

דגשים חשובים לגבי האבחון של ציסטה בפה

אחד המפתחות החשובים ביותר לאבחון נכון של ציסטה בחלל הפה, בכל אחד מהמקומות האפשריים, הוא ניסיון. בהקשר זה כדאי לדעת שבלא מעט מקרים מתגלות ציסטות לא מכאיבות בזמן בדיקה תקופתית של רופא שיניים ותיק ובקיא – סיבה טובה נוספת להקפיד על שגרת בדיקות בתדירות המומלצת.

כשמתגלה ציסטה, נדרשת כריתה שלה או דגימה ושליחה לביופסיה.

איך כורתים ציסטה בפה?

מתי והאם יש צורך בכריתת ציסטה בחלל הפה והלסת? קיימים מקרים בהם מומלץ לנקז או להקטין את הציסטה לפני הליך של כריתה.
במקרים אחרים נדרש כירורגי להסרת הציסטה ורקמות נוספות שהזדהמו סביבה.
במקרים של ציסטה הנובעת משן בינה כלואה יש לרוב לבצע גם עקירה של השן על-מנת שלא ייווצרו ציסטות נוספות באזור.

כל ההחלטות הנ"ל מתקבלות לאחר אבחון מקיף, שמצריך ניסיון ספציפי רב. הכריתה עצמה מצריכה מיומנות גבוהה. בהתאם מומלץ להגיע למומחה לכירורגית פה ולסת בעל ניסיון.